Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tvingas böta för utnyttjande av företagshemligheter

En Sifmedlem startade eget företag som konkurrerade med arbetsgivaren medan han fortfarande var anställd. Dessutom försökte han på arbetstid värva medarbetare till det nya företaget. <br />
Publicerad
För illojalitet och utnyttjande av företagshemligheter dömer Arbetsdomstolen honom att betala 150 000 kronor till sin tidigare arbetsgivare.
Mannen jobbade sedan juni 2002 på Lernia i Kalmar. Efter ett år började planerna på ett eget företag ta form. Affärsidén var densamma som Lernias - att hyra ut personal. När det var klart med det nya bolaget sade mannen upp sig, men den tidigare arbetsgivaren menar att han handlade illojalt genom att starta upp konkurrerande verksamhet redan under uppsägningstiden. Dessutom anser Lernia att den tidigare anställde utnyttjat företagshemligheter när han försökte rekrytera medarbetare, samt att han slutit avtal med en kund, och därmed berövat Lernia kontraktet.
Arbetsdomstolen instämmer med arbetsgivaren utom på den sista punkten, där domstolen anser det klarlagt att kunden inte hade för avsikt att fortsätta samarbetet. AD sänker därmed det skadestånd som tingsrätten tidigare beslutade om från 400 000 till 150 000 kronor.
- Rent rättsligt förstår jag AD:s dom. Däremot anser jag att skadeståndsnivån i lagen om företagshemligheter är för hög. Om man jämför med vad en arbetsgivare tvingas betala i allmänt skadestånd för en felaktig uppsägning, mellan 50 000 och 75 000, eller för ett felaktigt avskedande upp till 100 000 kronor, så finns det ingen balans. En individ är beroende av sitt arbete och drabbas på ett helt annat sätt än ett företag av skadestånd. Speciellt om domstolen, som i det här fallet, anser att företaget inte har lidit någon ekonomisk skada på grund av den anställdes förfarande, säger Ulf Åkesson, Sifs jurist.
Sifmedlemmen dömdes också att betala motpartens rättegångskostnader, enligt AD:s beräkningsgrunder drygt 66 000 kronor. Men det är en kostnad som Sif står för.
Enligt Ulf Åkesson förberedde han medlemmen på att AD kunde döma honom att betala skadestånd.
- Oh ja. Det finns tidigare domar, också i bemanningsbranschen.
Han betonar vikten av att anställda gör allt för att försäkra sig om att inte hamna i en liknande situation.
- Man ska på lämpligt sätt informera arbetsgivaren om det företag man tänker starta är en konkurrerande verksamhet. Man ska inte använda sig av företagsspecifik information och absolut inte använda kundlistor och så vidare. Över huvud taget ingen information som arbetsgivaren använder i sin kommersiella verksamhet. Om man gör fel kan det få oerhörda konsekvenser.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.