Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SVT får betala 408 000 i skadestånd till Sifmedlem

- Jag är jättenöjd med Sifs insatser och allt stöd jag fått av juristerna. Och så pengarna förstås!<br />Det säger Pelle Pettersson i Stockholm som nu tilldömts ett totalt skadestånd på 408 000 kronor av SVT enligt en dom i AD.<br />
Publicerad
Orsaken är att han en majdag 2003 blev av med sin företrädesrätt till återanställning i företaget.
Nästan tre år senare har han tilldömts 25 000 kronor i allmänt skadestånd för kränkningen och 383.103 kronor i ekonomiskt skadestånd av SVT.
- Pengarna är ju ersättning för den lön jag gick miste om och ingen lottovinst precis. Och så har det varit ganska jobbigt med alla turerna i domstolen. Men det var det värt.
Bakgrunden är i korthet att Pelle Pettersson hade sin huvudsakliga försörjning som redigerare på SVT sedan 1999.
Pingsthelgen befann han sig mellan två vikariat. Hans passerkort var giltigt och han anmälde sitt och en kamrats besök - de skulle redigera en privat video.
Att anställda använde SVT:s utrustning privat på fritiden var inte ovanligt. Men en chef som kom förbi satte stopp för arbetet innan det ens hade börjat.
Han ansåg att Pelle orättmätigt hade tagit sig in i lokalen. Sedan blev det förhör och misstroendeförklaringar.
Pettersson vände sig till Sifklubben, som i sin tur förde ärendet till Sifjuristerna.
I sin första dom året därpå ansåg Arbetsdomstolen, AD, att Pelle Pettersons beteende var omdömeslöst men inte skäl nog att häva anställningsavtalet, som då gällde ett sommarvikariat.
Ytterligare två år senares dom gäller den fasta anställning som också gick förlorad.
Under åren som följde har Pelle Pettersson omväxlande varit arbetslös och gått på datakurser. Nu har han en projektanställning på TV8.
- Pengarna går åt. Jag har en del skulder att betala och så fick vi barn för några veckor sedan.
Pelle Pettersson lovordar det stöd han fått av Sifs jurister Lars Åström och Helena Hedlund.
Även Lars Åström är nöjd med domen.
Han får frågan varför ärendet har tagit så lång tid.
- Det brukar det göra. Arbetsdomstolen går grundligt tillväga och därför tar det tid och innebär mycket arbete också för den det gäller.

LISBETH NIEMINEN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.