Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Gott hopp för uppsagda långtidssjukskrivna

De senaste två åren har antalet långtidssjukskrivna som sägs upp ökat - mycket. Den bedömningen gör TRR Trygghetsrådets vd Carl-Gustaf Leinar.<br />
Publicerad
- Jag fick till exempel ett samtal från en medarbetare i Malmö i dag, som berättade att 20 av 100 klienter är långtidssjukskrivna. För ett år sedan hade han inga.
Det är inte så att de sjuka pekas ut som övertaliga, däremot undantas de inte längre när det sker neddragningar.
- Det kan bero på att de långsjuka är många fler i dag än de var för tio år sedan. Facken kan tvingas acceptera att rehabiliteringsplaner och aktiva åtgärder inte har fungerat, och att sjuka sägs upp, säger Carl-Gustaf Leinar.
Till stöd för sina påståenden har han uppgifter från TRR-anställda runtom i landet. Det är en relativt samstämmig uppfattning att de senaste årens neddragningar går hårt åt de sjukskrivna.
- Det positiva i kråksången är att det går ganska bra för dem. I Nynäshamn, där Ericsson lägger ned, har tre fyra stycken långtidssjuka blivit friska och fått nya jobb. De behöver inte nämna något om att de varit sjuka, de tillhör helt enkelt dem som sägs upp. Uppsägningar sker så ofta nu att det inte är lika belastande.
Däremot kan de som varit borta från arbetsplatsen en längre tid och sägs upp behöva mer stöd från till exempel TRR.
- Det behövs i regel längre tid med stöd och engagemang från vår sida. Man behöver definitivt en part som ser en och bekräftar en som person. Det tar lång tid att bygga upp sitt ofta usla självförtroende.
TRR räknar med att i år ta emot 17 900 uppsagda tjänstemän. Det är nästan 13 000 fler än under 80-talets högkonjunktur.
- Vi tror inte att vi någonsin kommer tillbaka till de nivåerna. Trots att det är bra konjunktur på börsen är det inte bra på arbetsmarknaden.
TRR arbetar med att ta fram en rapport i ämnet. Den beräknas bli klar i början av december.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.