Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubbsordförande tar strid mot WM-data

WM-data vill säga upp sju förtroendevalda sifare, bland dem Helen Andersson i Bromölla. Men hon vägrar ta det erbjudande företaget har kommit med.
Publicerad
I slutet av september meddelade WM-data att man skulle säga upp 300 personer i Sverige. Anledningen var att det råder övertalighet efter uppköpet av företaget Atos Origin tidigare i år. I Bromölla pekades Helen Andersson ut som enda övertaliga. Trots åtta års anställning och en trygg plats i turordningen skulle hon köpas ut.
- Det kastades mycket skit på mig. Man sade att jag var illojal, inte kunde samarbeta och inte klarade stressen. Men man har inte kunnat visa på ett enda exempel på illojalitet eller någon av de andra anklagelserna, säger Helen Andersson.
Hon tror att det är hennes fackliga engagemang som ligger till grund. Hon har varit besvärlig så till vida att hon drivit frågor hon anser viktiga.
Pia Forsare, ombudsman på Sif i Karlshamn, håller i förhandlingarna med WM-data.
- Det som brukar hända i sådana här fall är att man blir ledsen och kränkt och tar erbjudandet. Från Sif önskar man att fler var så tuffa som Helen.
För Helen Andersson ville inte ta någon uppgörelse. Och hon har medlemmarnas stöd. De vill att hon tar strid. Kan företaget göra sig av med deras fackordförande kan de göra sig av med vem som helst resonerar man.
- Om jag tar en uppgörelse så går jag med på att allt de säger om mig är sant. Och det är det inte. Inga av mina gamla chefer skriver under på det som nu har lagts fram. Jag har fått omdömet att jag är väldigt flexibel.
Helen Andersson fortsätter att gå till jobbet. Något nytt erbjudande har hon inte fått, och förhandlingsdatum är ännu inte utsatt. Hon vill hemskt gärna jobba kvar.
- Jag har mål för vad jag vill åstadkomma om jag får stanna. Vi måste visa våra medlemmar vad facket är till för. Hade det inte varit för mina medarbetare hade jag nog gett upp.
Ytterligare sex fackligt förtroendevalda har pekats ut som övertaliga av WM-data. I Karlskrona har samtliga tre i förhandlingsgruppen fått uppsägningserbjudanden.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.