Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

IBM-anställda anlitar löntagarkonsult

Informationen om bakgrunden till beslutet att lägga ned på fem orter har varit knapphändig. Det är främsta anledningen till att Sifs koncernklubb på IBM nu tar in en konsult.<br />
Publicerad
Det är i Eskilstuna, Västerås, Linköping, Alingsås och Huskvarna som 500 personer riskerar förlora jobben. Konsulten ska se över beslutsunderlaget och göra en bedömning av om nedläggningen sker på korrekta grunder.
- Det finns alltid en förhoppning om att löntagarkonsultens rapport ska kunna leda till någon annan slags lösning. Men den förhoppningen är väldigt liten. När företag går ut offentligt på det här sättet har de i regel bestämt sig redan, säger Peter Hellberg, Sifklubbens ordförande på IBM i Eskilstuna, och Sifs förste vice ordförande.
Först och främst vill facket ha mer kött på benen inför mbl-förhandlingarna som väntar. För det krävs mer information.
- Vi tycker att vi har fått alldeles för lite material, säger Peter Hellberg.
Om inte annat köper man sig tid genom att anlita en löntagarkonsult.
- Det är klart att man kan påstå att man köper sig tid. Man kanske vinner en månads längre anställning, men det får aldrig vara huvudorsaken till att man tar in en konsult. Jag är inte säker på att man vinner på det heller, man får ju dessutom en månad längre av ovisshet.
När beskedet om nedläggning kom hoppades de anställda att flera skulle få anställning på andra orter. Det hoppet är, om inte grusat, något mindre nu.
- Det är budskapet företaget går ut med till de anställda. Jag tror att man vill förbereda folk på att inte ha för höga förväntningar, säger Peter Hellberg.
Vem som blir löntagarkonsult är inte klart ännu. Mbl-förhandlingarna läggs på is tills konsultens rapport är klar, något som brukar ta en till två månader.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.