Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fler arbetsgivare väljer att avskeda

Andelen avskedanden ökar bland dem som blir av med jobbet av personliga skäl. Att avskeda i stället för att säga upp kan bli både enklare och billigare för arbetsgivarna, enligt Sifs jurist Margareta Holmberg.<br />
Publicerad
Den som blir avskedad måste lämna arbetsplatsen omedelbart, utan uppsägningslön. Men för att en arbetsgivare ska ha rätt att avskeda personal krävs synnerligen allvarliga orsaker, till exempel stöld eller våld.
Enligt en genomgång av domar hos Arbetsdomstolen som tidningen Lag & Avtal gjort har det blivit vanligare att arbetsgivare avskedar där det i stället skulle ha varit fråga om uppsägning av personliga skäl, som mest. Margareta Holmberg känner igen bilden.
- Vi har exempel på Bilprovningen där det varit väldigt tydligt. Där har arbetsgivaren avskedat när det ibland inte ens funnits skäl till uppsägning.
Enligt Lag & Avtal avgjorde Arbetsdomstolen förra året 12 mål där någon hade blivit av med jobbet av personliga skäl. I elva av fallen var det fråga om avskedanden. Bara i två fall fick arbetsgivaren rätt.
Anledningen till denna trend kan vara ekonomisk. Visserligen är skadeståndet för ett felaktigt avskedande 20 000 kronor högre än för en felaktig uppsägning, men arbetsgivaren slipper betala lön under den tid det tar tills domstolen har avgjort tvisten.
- Om vi ogiltigförklarar en uppsägning ska den anställde gå kvar och få lön. Vid avskedanden händer det dessutom att arbetsgivare begär att få göra avräkning på skadeståndet, eftersom medlemmen ofta har haft a-kassa under tiden som processen pågår. Skulle det medges avräkning i en dom blir det i slutändan samhället som får stå för kostnaderna, säger Margareta Holmberg.
En annan orsak är att det är lättare för arbetsgivaren att avskeda, eftersom man då slipper att dagligen konfronteras med den man vill göra sig av med.
För att sätta stopp för utvecklingen tror hon att det krävs större ekonomiska konsekvenser för de arbetsgivare som missbrukar avskedandet som ett sätt att bli av med folk.
- Om arbetsgivare inte har andra skrupler så brukar ekonomiska argument bita.
För att det ska vara genomförbart anser Margareta Holmberg att det måste komma signaler från statsmakterna.
- Jag har svårt att tänka mig att domstolarna självständigt skulle börja utdöma väldigt mycket högre skadestånd.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.