Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Intentia köper ut 40 anställda

40 personer har fått erbjudanden de inte kunde säga nej till. Därför går de med på att bli uppsagda, utan hänsyn till turordningen.<br />
Publicerad
Intentia Research & Development, som utvecklar datasystem, finns på sju orter i Sverige. Linköping och Stockholm är de som drabbas värst av uppsägningarna med 18 respektive 13 uppsagda.
Inför uppsägningarna försäkrade företaget att man i möjligaste mån skulle följa turordningsreglerna.
- Det gjorde man genom sin egen modell, att kalla in utvalda personer en efter en, säger Jonas Nisses, ombudsman på Sifs stockholmsavdelning.
- Ingen av våra medlemmar här i Stockholm, som jag har pratat med, är turordningsmässiga.
Från fackets sida var det svårt att ingripa. Man fick kallelse till förhandling en fredag. Måndagen därpå skulle företaget gå ut med sitt erbjudande om upp till en årslön vid uppsägning till berörda personer.
- Vi hade inget som helst handlingsutrymme. Vi kunde inte prata med våra medlemmar och tala om vilka möjligheter som finns.
Samtliga Sifmedlemmar som fick ett ekonomiskt erbjudande mot uppsägning accepterade på stående fot. Några andra möjligheter tyckte de sig inte ha.
- Rent ekonomiskt är de här uppgörelserna så bra att det inte skulle löna sig för medlemmarna att driva processer. Men allt går inte att köpa för pengar. De här personerna känner sig ju väldigt utpekade och undrar varför i herrans namn arbetsgivaren betalar så mycket för att bli av med dem, säger Jonas Nisses.
Han är besviken på arbetsgivarorganisationen Almega.
- Intentia har ett avtal om rådgivning av Almega. De vet hur vi vill ha det. Vi måste ha någon form av lägsta nivå på förhandling. Annars finns det ingen grund för förtroende.
Nisses tänker ta kontakt med arbetsgivarorganisationen och Intentia för att reda ut frågan.
- Vi måste se till att det sköts bättre i framtiden, annars kommer vi att ta det som förhandlingsvägran.
Tjänsterna som försvinner från Intentia kommer företaget i stället att köpa in från bland andra IBM i Indien.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.