Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sparkad fick ersättning

Företaget förnekar att de avskedade Sifs medlem Björn Johrén. Trots det har man nu gått med på att betala drygt 67 000 kronor i en uppgörelse.<br />
Publicerad
Björn Johrén studerar på Data- och systemvetenskapliga linjen i Stockholm. Fram till förra sommaren arbetade han extra i en Expertbutik på helger och lov. När en ny ägare tog över vid förra årsskiftet ansågs hans timlön på 120 kronor vara för hög, och man diskuterade en sänkning, något som han gick med på. Däremot hade han inte gått med på att den skulle sänkas retroaktivt. När han påtalade detta för ägaren blev han snart uppringd av butikschefen.
- Han sade att ägaren inte ville att jag skulle komma och jobba mer. Jag frågade om jag alltså hade fått sparken, och fick svaret att det nog var så man fick se det, säger Björn Johrén.
Sif valde att stämma företaget till Solna tingsrätt för felaktigt avskedande och för att företaget minskat lönen retroaktivt.
- Förhandlingen var jättejobbig. De satt ju och ljög. Ägarna visste mer om telefonsamtalet som jag hade haft med butikschefen än vad han själv visste. Det var helt otroligt.
I förhandlingarna förnekade företaget att man gett Björn Johrén sparken. I stället, hävdade man, hade man väntat på att han skulle komma tillbaka. Att han hade ombetts att lämna tillbaka nycklarna skulle ha berott på att en annan person behövde dem.
- Om man var naiv förut så har man slutat med det nu. Man blir ganska härdad, säger Björn Johrén.
Förhandlingarna slutade med att parterna enades om en uppgörelse. Björn Johrén får 67 500 kronor.
- Jag är jättenöjd. Jag ser det som om jag vann. Framför allt slipper jag en domstolsprocess i höst, när jag ska söka jobb. Har man inte motgångar vet man heller inte vad framgångar är.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.