Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SVT säger upp och korttidsanställer

Ett 20-tal medarbetare på Sveriges television har sagts upp för att sedan erbjudas visstidsanställningar. Sif har inlett centrala förhandlingar med företaget.<br />
Publicerad
- Vi har skrikit oss blodiga om det här. De här som sägs upp behövs. Nu blir de visstidsanställda med samma arbetsuppgifter och på samma tjänst, säger Tommy Eklund, Sifklubbens ordförande.
SVT:s ledning menar att den kommande digitala tekniken kräver mindre bemanning. Fram till 2006 har man för avsikt att göra sig av med 400 anställda, ett mål som Tommy Eklund inte tror att man kommer att klara av.
- Vi håller på med den första omgången fortfarande. Arbetsbristen har inte uppstått på de stora orterna som de spådde.
Han är upprörd över ledningens agerande och menar att de missbrukar de visstidsanställda.
- Det här är den enda arbetsplats där man år efter år går på projekt- och visstidsanställningar. Vi har folk som varit här sedan 1997, och fortfarande inte är tillsvidareanställda.
Anledningen, menar han, är inte enbart att ny teknik tarvar färre anställda. Det handlar också om att SVT vill frigöra medel. De minskar fasta utgiftsposter och får en större rörlig kassa.
- Det gynnar inte företaget över huvud taget på kort sikt. De resonerar på samma sätt som i näringslivet, med kvartalsekonomin. Men SVT har en säker inkomst, säger Tommy Eklund.
Den här veckan har Sif två centrala förhandlingar rörande turordningsbrott. I båda fallen är det medlemmar som sagts upp för att sedan visstidanställas.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.