Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Rexamanställda uppsagda

I stort sett samtliga drygt 100 anställda på förpackningsföretaget Rexam i Ystad har nu fått sina uppsägningar. Merparten slutar den sista juli.
Publicerad
Rexam i Ystad ska läggas ned. Produktionen ska i stället skötas från systerfabriken i danska Stilling. Men turerna fram till uppsägningarna har varit många. De anställda har varit besvikna på ledningens agerande.
-Det finns ingenting som vi anser fungerar på ledningsnivå, säger Anja Karlsson, Sifs arbetsplatsombud.
Bland annat har fackens krav på tio miljoner kronor till omställningsstöd inte hörsammats. Före jul var det tal om att de uppsagda skulle få dela på 3,5 miljoner. Men nya besked kommer ständigt.
-De kräver bland annat att vi ska ha 97 procents leveranssäkerhet för att få några pengar. Det har vi i stort sett aldrig haft, säger Anja Karlsson.
Ledningen har också velat göra avdrag för bland annat negativ publicitet i medierna. På kollektivsidan anklagas flera för maskning.
-Folk mår väldigt dåligt, och produktionen har varit låg. Men det är ändå bättre, anser vi, att folk är här och får lite gjort, än att de är sjukskrivna.
Några påskrivna avtal för vad som ska uppfyllas för att få bonus finns inte. Inte heller har det presenterats någon plan över avvecklingen, som ska vara genomförd till den sista juli.
Fackklubbarna har också stämt företaget för brott mot mbl:s elfte paragraf, skyldigheten att förhandla före större organisationsförändringar.
- De visste redan i juni att allt skulle läggas ned. Min personliga åsikt är att det var bestämt redan när de köpte upp oss hösten 2003, säger Anja Karlsson.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.