Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Individuella omställningsavtal ofta standardiserade

Trots att företag som Manpower, Antenn, Aventus och TRR utlovar individuellt anpassade omställningsprogram ser de i regel likadana ut. Det konstaterar Arbetslivsinstitutet i en rapport.
Publicerad
Forskaren Henrik Bäckström har inlett ett projekt som ska kartlägga och utvärdera de omställningsprogram som erbjuds uppsagda. Det är nio företag som ska jämföras. Vad han hittills sett är programmen i stort sett identiska.
- Jag misstänker att man har standardiserat så mycket som möjligt för att få stordriftsfördelar, så att säga. Man klumpar ihop de uppsagda trots att man utlovar individuella program.
De flesta får hjälp med att skriva cv och ta kontakt med arbetsgivare, något som även Arbetsförmedlingen erbjuder.
- Det börjar bli ganska otydligt vem som har ansvar för vad. När suddas gränsen mellan offentligt och privat ut? säger Henrik Bäckström.
19 000 kronor per uppsagd satsas enligt det nytecknade avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv. Det ger hjälp till nytt arbete i 1-2 månader. För tjänstemännens del träder Trygghetsrådet TRR in med mer långsiktiga strategier, något som inte gör alla arbetsgivare glada, enligt Henrik Bäckström.
- Flera företagsledningar har varit missnöjda med TRR, som har ett mer utdraget förlopp. Företagen vill pressa igenom omställningen snabbt. En tjänsteman har i regel ett år i omställningsprogram med TRR. Det är skillnad mot LO-kollektivet.
Under våren hoppas Henrik Bäckström att han ska kunna följa uppsagda i omställningsprogram och kunna jämföra resultaten.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.