Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Felsatsningar knäckte Rörstrand hävdar facket

Rörstrands anställda är ännu chockade över nedläggningsbeskedet.<br />- Ledningen har sagt att man väntar på ett trendbrott, att kurvan ska börja peka uppåt, och de sista månaderna har vi också gått med vinst. Att då få det här beskedet känns extra tungt, säger Sifordföranden Thomas Jakobsson.
Publicerad
Det ser mörkt ut för den sista kvarvarande svenska porslinsfabriken. Ett nästan 300-årigt kulturarv kan gå i graven sedan Rörstrands ägare, finska Iittala AB, meddelat att man vill förhandla om en nedläggning nästa år.
Thomas Jakobsson berättar att personalen de senaste sex åren presenterat ett antal rationaliseringsförslag för ledningen.
- Vi har velat effektivisera och automatisera fabriken men i stället tvingats lägga pengar på annat, som att renovera byggnaderna för 60 miljoner kronor. Om vi fått köpa maskiner för pengarna hade vi varit i en helt annan situation i dag.
Ledningen har uppgett att fabriken gått med nära 153 miljoner i förlust de senaste tio åren. Men enligt Thomas Jakobsson beror det alltså inte bara på att man sålt för lite.
- Fabriken har också fått bära kostnaden för produktutveckling, liksom för felsatsningar på marknaden. Det borde normalt inte belasta produktionen.
Thomas Jakobsson berättar att alla europiska porslinsfabriker har haft det tufft de senaste åren, främst på grund av konkurrens från asiatiska tillverkare. Trots det har Rörstrand tagit marknadsandelar, inte minst genom flera nya försäljningssuccéer. Men ledningen vill ändå flytta produktionen utomlands, troligen till låglöneländer i Centraleuropa eller Sydostasien
- Man har sagt att man kommer att tjäna mycket på sänkta lönekostnader som ska bli mellan 20 och 40 gånger lägre när det gäller det hundraprocentiga hantverket. Om de lyssnat på oss hade man inte haft så stor anledning att flytta verksamheten.
På Rörstrand, som funnits i i Lidköping sedan 1936, finns ännu familjer med flera generationer anställda. Ledningen har förklarat sig villig att diskutera olika stödåtgärder. Facken får hjälp av en löntagarkonsult inför förhandlingarna.
Thomas Jakobsson är oroad över utvecklingen i stort.
- Alla ser den utflyttning som pågår. Det handlar inte bara om ett kulturarv, vi måste ha kvar en tillverkningsindustri. Alla kan inte jobba med handel, service och högteknologi. Regeringen måste göra något.

ANITA TÄPP



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.