Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ökad risk för sjuka att förlora jobbet

Antalet långtidssjukskrivna som sägs upp ökar kraftigt. Det rapporterar Sifs 20 avdelningar runt om i landet.
Publicerad
Ökningen noteras inför riksdagens kommande beslut att arbetsgivarna ska betala 15 procent av sjukpenningen för anställda som är sjukskrivna.
- Det är en drastisk ökning av antalet uppsägningar bland flertalet avdelningar, säger Hanna Brandt González, gruppchef på Sifs förhandlingsenhet.
Sif Småland är en av de avdelningar som det senaste året sett en smygande ökning. Vanligt är att arbetsgivare vid arbetsbrist försöker gå ifrån turordningen sist in först ut. Syftet är att säga upp en långtidssjukskriven.
- Sedan långt tillbaka har det funnits en gentlemens agreement att man inte gör så. Men den är helt borta. Det är ingen tvekan om att alltfler har en mycket tuffare attityd, säger Anders Albertsson, regionchef för Sif Småland.
Särskilt utsatta är de som har arbetsrelaterade problem som utbrändhet eller belastningsskador.
- Sådana personer försöker man plocka bort, säger Anders Albertsson.
Kostnaderna för rehabilitering vill arbetsgivarna också försöka komma undan. Att facket visar på vilka bidrag som finns ger sällan resultat.
Till det kommer ett mörkertal.
- Det är uppenbart att långtidssjukskrivna köps ut. De blir erbjudna något för att säga upp sig själva. Men då riskerar de både sjukpenning och a-kassa. Försäkringskassornas är blixtsnabba att avföra sjukskrivna uppsagda, då hamnar de på arbetsförmedlingen som anser att de inte är arbetsföra, säger Anders Albertsson.
Arbetsgivarnas ökade ansvar för sjukskrivningskostnaderna befarar han kan leda till att det blir tuffare för dem som inte har hundra procents arbetsförmåga.
För att möta det ökade antalet uppsägningar tar Sif fram en handledning till klubbarna. I den finns fakta om vad som krävs av arbetsgivaren vid sjukdom och vid uppsägningar.
- Det finns en praxis att få folk tillbaka till jobbet som går längre än arbetsledningsrätten. Arbetsdomstolen har slagit fast att tjänsten kan splittras upp så att den som kommer tillbaka inte får samma uppgifter, säger Sifs chefsjurist Katri Linna.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.