Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Yrvakna fackförbund pratade illegal arbetskraft

Facken har en kluven inställning till den illegala arbetskraften. Å ena sidan vill de vara solidariska med utsatta grupper, å andra sidan ska de värna sina medlemmars intressen.
Publicerad
I går höll TCO ett seminarium om "Svartjobb och illegala invandrare i Europa".
- Det finns en grad av tolerans från statens sida, sa Shahram Khosravi från forskningsinstitutet Ceifo på Stockholms universitet.
Han menade att den illegala arbetskraften fyller vårt behov av billiga tjänster. Deras löner ligger på 15-40 kronor i timmen.
Den illegala arbetskraften är problematisk på två sätt. Dels utnyttjas utsatta människor, dels undergrävs löner och kollektivavtal. Det är oklart hur många illegala invandrare som finns i Europa. En uppskattning är tre miljoner, men det trodde Per Wirtén från tidskriften Arena är lågt räknat. Ekonomiska klyftor och allt skickligare människosmugglare gör att strömmen av hoppfulla växer.
Per Wirtén påpekade att man inte bara ska se illegala invandrare som offer. Många av dem är starka människor som lyckas skaffa sig ett bättre liv i rikare länder än deras eget.
Grundproblemet ser han i EU:s allt hårdare invandringspolitik.
- Vi måste riva murarna i stället för att bygga dem högre, sa Per Wirtén.
LO har börjat utforma en gemensam strategi för förbunden. Bland annat utreder man om de illegala arbetarna kan organiseras. Men Thord Pettersson från LO var skeptisk.
- Jag vet inte om de vill bli organiserade. Då blir de ju av med jobbet.
Han menade att om de organiseras av facket skulle de inte längre vara tillräckligt billiga för arbetsgivarna.
- Vad de egentligen vill är att slippa vara papperslösa längre, sa Thord Pettersson.
TCO-förbunden är mer nyvakna. Eva Avner berättade att man knappt diskuterat frågan inom Sif. Hon var oroad över utvecklingen, och hur vissa invandrare utnyttjas. Frågan kan kopplas till hur arbetsrätten urholkas även för vanliga anställda.
- Man måste se sammanhangen och begripa helheten, sa Eva Avner.
Per Wirtén såg inga enkla lösningar på problemen. Eftersom grundproblemet är "Fort Europa" måste facken jobba på den politiska arenan i EU. Han såg framför sig att staterna kan börja förhandla om arbetskraftkvoter på samma sätt som man nu pratar om import och export inom handeln.

JÖRAN LINDEBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.