Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Skärpning av las inte tillräcklig för facket på SVT

Regeringen och samarbetspartierna arbetar på ett förslag till skärpning av lagen om anställningsskydd, las. Bland annat föreslås förtursrätten till anställning gälla redan efter sex månader, i stället för som i dag, tolv månader.<br />
Publicerad
Lagen om anställningsskydd har varit i blåsväder en tid. Anställda upplever att den inte ger det skydd den borde, och arbetsgivare uppfattar den som ett hinder för flexibilitet. Inom en snar framtid väntas socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet presentera ett förslag till förändringar i lagen. Redan i går kunde SVT:s Rapport avslöja vissa detaljer.
Förslaget innebär bland annat att arbetsgivaren får ökad rätt att visstidsanställa upp till ett år utan att ange särskilda skäl. I dag kan en arbetsgivare ha högst fem visstidsanställda utan skäl i max tolv månader under en treårsperiod. I gengäld får arbetstagarna förtur till fast anställning efter sex månader hos en arbetsgivare, mot dagens 12.
Tommy Eklund, Sifklubbens ordförande på SVT tycker att förslaget är ett steg i rätt riktning. Men han tror inte att det kommer att vända utvecklingen på SVT, med allt fler korttidsanställda.
- Förslaget stärker de visstidsanställdas ställning och det är positivt. Nackdelen för oss på SVT är att vi jobbar i ett kreativt företag, så de kommer att hitta sätt att gå runt lagen genom att lägga ut mer på underentreprenörer.
I dag är runt 25 procent av personalen på SVT visstidsanställd. Ledningens ambition är att öka den andelen. Tommy Eklund tror att det kommer att landa på cirka 50 procent.
Sifklubben sade nyligen upp arbetsgivarens möjlighet att anställa vid arbetstoppar i Växjö. Anledningen är att man anser att det missbrukas.
- Omfattningen av de visstidsanställda motsvarar 22 heltidstjänster, bara i Växjö, säger Gun Karlsson, Sifklubbens vice ordförande.
Hon befarar att regeln om förtursrätt efter sex månader bara leder till att man slänger ut vikarier efter fem. Redan i dag använder man olika anställningsformer för att komma runt las. Till exempel används mångfaldsanställning, vilket innebär att man visstidsanställer en person med speciella kunskaper eller annan bakgrund för att bredda utbudet. Den anställningsformen har ingen förtursrätt.
- Det är tråkigt att företaget har den här synen. Det finns ingen humanistisk ådra, det gäller bara att slänga ut folk, säger Gun Karlsson.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.