Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kollektivavtalen utreds

Det måste bli lättare att bevaka att kollektivavtalen följs, anser regeringen som tillsatt en utredning.<br />
Publicerad
En arbetsgivare som tecknat kollektivavtal är skyldig att följa det. På arbetsplatser där det finns medlemmar och förtroendevalda är det mindre problem, där sköter de kontrollen. Finns inga medlemmar är det betydligt svårare, något som ofta är fallet i företag med anställda som arbetar i landet bara en kort tid, exempelvis inom byggbranschen.
Utredaren, Birgitta Nyström, professor i civilrätt vid Lunds universitet, har nu fått i uppdrag att komma med förslag som ökar fackens kontrollmöjligheter.
- Överhuvudtaget finns det önskemål om större insyn och kontroll, regeringen vill värna om den svenska modellen, säger Birgitta Nyström.
Frågan om kollektivavtalens roll har den senaste tiden aktualiserats av EU-kommissionens förslag till tjänstedirektiv. Avsikten är att det ska bli lättare att sälja tjänster över gränserna.
De svenska facken är kritiska till förslaget, framför allt för att det finns tveksamheter om kollektivavtalens ställning. I ett brev som LO, TCO och SACO skickade till EU-kommissionären Frits Bolkestein på torsdagen framför de sina synpunkter. Bland annat vill facken att det ska klargöras att löner och arbetsvillkor ska regleras i kollektivavtal i landet där verksamheten utförs, att man ska kunna kräva att utländska företag har en representant på plats och att det ska gå att driva in handlingar för att kontrollera att avtal och lagar följs.
I utredningens direktiv nämns inte tjänstedirektivet, men Birgitta Nyström säger att det sannolikt är en aspekt hon kommer att titta på.
Svenskt Näringsliv hävdar i en kommentar att utredningen strider mot Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna. Skulle facket få rätt att granska till exempel lönenivåerna för alla anställda på en arbetsplats även där de saknar medlemmar väcks frågan om den enskildes integritet och rätten att stå utanför en organisation, skriver Svenskt Näringsliv.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.