I sin slutrapport påpekar löntagarkonsulten Alfons Öberg bland annat att flyttkostnaderna sannolikt kommer att bli dubbelt så stora som sagts. Vidare har företaget felaktigt räknat in redan uppsagd personal bland dem som arbetar i Kalmar. Det riktiga antalet skulle ha varit 335 personer i stället för 481.
Exempel på andra felaktigheter är att man angett en kapacitet 63 procent över den verkliga. Företaget har också påstått att det är priset som gjort att man förlorat kontrakten till konkurrenter, medan det i själva verket handlar om produkter som företaget beslutat inte ska ingå i Kalmars sortiment.
Dessutom har företaget fördröjt utlämning av information. Informationen har också varit knapphändig och i vissa fall vilseledande, enligt löntagarkonsulten som också ställer frågan varför Bombardier inte tagit hänsyn till att Kalmaranläggningen har god lönsamhet.
Enligt Jan-Erik Björnsson, Sifklubbens ordförande på Bombardier, kommer löntagarkonsultens kritik knappast att påverka nedläggningen.
- På en rak fråga om de ändrat beslutet om de känt till felaktigheterna tidigare fick jag svaret nej. Från att erkänna fel till att ändra ett beslut är steget långt, säger Jan-Erik Björnsson.
Trots det anser han ändå att det finns en poäng med konsultens arbete.
- Det är den enda demokratiska vägen som står till buds för att få en opartisk granskning av beslutet. På det här viset har våra medlemmar fått en klarare bild av vad som hänt.
När nedläggningen är ett faktum nästa år kommer runt 500 anställda ha förlorat sina jobb. Men att något annat företag eller att de anställda själva skulle få gå in och ta över, tror inte Jan-Erik Björnsson.
- Det finns klara intressenter som vill in på marknaden. Men från företagets sida har man klart och tydligt poängterat att man inte släpper anläggningen till någon annan tågtillverkare.
NIKLAS HALLSTEDT