Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Konsult sågar grunder för Bombardiers nedläggning

Bombardiers beslut att stänga tågfabriken i Kalmar bygger på felaktiga beräkningar, hävdar den löntagarkonsult som synat företagets agerande. Konsultens kritik påverkar dock inte nedläggningsbeslutet.<br />
Publicerad
Den kanadensiska tågtillverkaren Bombardier beslöt i början av året att stänga anläggningen i Kalmar. Det får svidande kritik av den konsult som på fackens uppdrag granskat beslutet.
I sin slutrapport påpekar löntagarkonsulten Alfons Öberg bland annat att flyttkostnaderna sannolikt kommer att bli dubbelt så stora som sagts. Vidare har företaget felaktigt räknat in redan uppsagd personal bland dem som arbetar i Kalmar. Det riktiga antalet skulle ha varit 335 personer i stället för 481.
Exempel på andra felaktigheter är att man angett en kapacitet 63 procent över den verkliga. Företaget har också påstått att det är priset som gjort att man förlorat kontrakten till konkurrenter, medan det i själva verket handlar om produkter som företaget beslutat inte ska ingå i Kalmars sortiment.
Dessutom har företaget fördröjt utlämning av information. Informationen har också varit knapphändig och i vissa fall vilseledande, enligt löntagarkonsulten som också ställer frågan varför Bombardier inte tagit hänsyn till att Kalmaranläggningen har god lönsamhet.
Enligt Jan-Erik Björnsson, Sifklubbens ordförande på Bombardier, kommer löntagarkonsultens kritik knappast att påverka nedläggningen.
- På en rak fråga om de ändrat beslutet om de känt till felaktigheterna tidigare fick jag svaret nej. Från att erkänna fel till att ändra ett beslut är steget långt, säger Jan-Erik Björnsson.
Trots det anser han ändå att det finns en poäng med konsultens arbete.
- Det är den enda demokratiska vägen som står till buds för att få en opartisk granskning av beslutet. På det här viset har våra medlemmar fått en klarare bild av vad som hänt.
När nedläggningen är ett faktum nästa år kommer runt 500 anställda ha förlorat sina jobb. Men att något annat företag eller att de anställda själva skulle få gå in och ta över, tror inte Jan-Erik Björnsson.
- Det finns klara intressenter som vill in på marknaden. Men från företagets sida har man klart och tydligt poängterat att man inte släpper anläggningen till någon annan tågtillverkare.

NIKLAS HALLSTEDT




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.