Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Strid om arbetstid efter Manpowers övertagande

Ett 90-tal varslas om uppsägning då Manpower Solutions lägger ner tre kontor som övertogs från Ingroup vid årsskiftet. Samtidigt strider facket för att få behålla arbetstidsförkortning och semesterdagar.
Publicerad
Ägarna Telia Sonera, WM-data, Skandia och If sålde vid årsskiftet teletjänstföretaget Ingroup till Manpower Solutions. I företaget fanns då 850 medarbetare varav 250 redan varslats om uppsägning.
- Många uppsägningar var överilade och en hel del har återanställts, säger Birgitta Wiklund, ordförande för Sifs riksklubb inom Ingroup.
Redan före Manpowers övertagande fanns olika förslag på ny organisation för Ingroups verksamhet på drygt 30 platser i landet. Då var det bland annat tal om att verksamheten i Kalmar skulle flytta till Umeå. Men nu läggs båda kontoren ner liksom det i Farsta. Verksamheten koncentreras i stället till Manpowers Contact center i Borlänge.
- Vi har krävt att de berörda ska få flytta med, säger Birgitta Wiklund.
Samtidigt strider facken från Ingroup för att de anställda ska få behålla semesterdagar, lediga halvdagar före röd dag och arbetstidsförkortning.
- Det är magstarkt att kräva att vi ska släppa arbetstidsförkortningen som vi avstått lön för. Hur ska man få personalen motiverad om alla förmåner försvinner, säger Birgitta Wiklund.
Tillsammans med Seko och Saco-facken kräver Sif att de ska få behålla förhandlingsrätten för sina medlemmar under det första året efter överlåtelsen. Manpower har kollektivavtal med HTF.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.