Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Outsourcad personal fick sämre villkor

Sydkraft Service Partner med 130 anställda säljs till Skanska. Därmed har snart all service på kontoren i Örebro, Malmö och Norrköping lagts ut på andra bolag. Ofta med sämre villkor för personalen.
Publicerad
- Beskedet överraskade här, vi vet inte vad som kommer att hända. Många har arbetat 20-30 år för Sydkraft, säger Inga-Lill Johnsson, Sifklubbens ordförande på Sydkraft.
Affären innebär att 130 av Sydkrafts anställda byter arbetsgivare. Personal som ansvarar för ekonomi, upphandling, kontorsservice och reception kommer nu att ingå i Skanska Facilities Management.
Outsourcing har skett tidigare inom Sydkraft ServicePartner. Företagshälsovården, grafiska kontoret, förrådsverksamheten, löneservice, restauranger och kursgårdar har till exempel lagts ut.
- Arbetsförhållandena har påverkats för personalen som fått lämna företaget. Avtalen om anställningsvillkor har varit sämre än våra. Inom restaurang till exempel har övertidsvillkoren blivit sämre. Och en del av de anställdas förmåner har försvunnit, som semesterbostäder, laxfiske, fri läkarvård och fri medicin. Arbetstiderna har också försämrats. Men serviceverksamheten har inte setts som kärnverksamhet i Sydkraft, säger Inga-Lill Johnsson.
Hon har aldrig fått se några siffror på den faktiska vinsten av outsourcing.
- Avtalen för de här tjänsterna brukar löpa på några år, och en hel del av de anställda som outsourcats tidigare har blivit uppsagda när företagets avtal inte förnyats.
Skanska köper ServicePartner, och en integrering i Skanska-koncernen sker efter hand.

ANNA HAMMARBÄCK



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.