Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Krishjälp på Segerström i Bengtsfors

Efter ett föreläggande från Arbetsmiljöverket har nu de uppsagda på Segerström i Bengtsfors tillgång till företagshälsovård, präst och psykolog. Dessutom får de bättre och tydligare information från företaget.
Publicerad
Fackklubbarna på Segerström gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket efter nedläggningsbeskedet. Anledningen var att man saknade konsekvensanalys och handlingsplan, något som företag är skyldiga att upprätta vid stora förändringar. Bestämmelsen har tidigare mest använts vid uppsägningar, där verksamheten blivit kvar men i mindre format.
- Jag tror att de är pionjärer på det här området, säger Bo Rönnholm på Sifs förhandlingsenhet.
Enligt Pär Nilsson, Sifklubbens ordförande, har de senaste tre åren med alla turer varit en emotionell berg- och dalbana.
- Hade vi varit djur hade Greenpeace gripit in för länge sedan, säger han.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.