Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Varslade efter nej till lönesänkningar

Alla 27 anställda på PC Superstore i Värmland har varslats om uppsägning. Samtidigt tecknar företaget hängavtal med Sif.
Publicerad
Sifs avdelning i Värmland har i ett års tid legat på för att få till ett avtal med företaget. Intresset har varit ljumt. Men sedan media uppmärksammat företagets planer gick man med på att skriva under ett hängavtal.
- I torsdags, när klubben var en vecka gammal, begärde vi ett avtal, säger nyblivne Sifklubbsordföranden Sturle Helgar.
I måndags träffades parterna för att underteckna avtalet.
Inga förhandlingar är ännu inledda om varslet, men eftersom bolaget rekonstrueras tror ingen att samtliga ska behöva sluta.
Enligt Sifs ombudsman Pontus Dahlberg har företaget tidigare försökt förmå de anställda att gå med på 30-procentiga lönesänkningar. Men sedan ingen sagt sig villig att lösa företagets ekonomiska problem på det viset kom varslet.
- De anställda ville aldrig i världen sänka sina löner. Det är inte den rätta vägen att gå. Det är, som man brukar säga, som att kissa i byxorna. Varmt och skönt till en början, men sedan blir det inte så bekvämt, säger Pontus Dahlberg.
I och med varslet finns det en risk att PC Superstore kommer att vilja återanställa personalen till lägre löner.
- Jag utesluter inget. Det enda jag vet är att de går med på att teckna hängavtal, och det är ett steg i rätt riktning. Jag väntar mig att de kommer att vilja inleda förhandlingar snart, säger Pontus Dahlberg.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.