Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Löntagarkonsult ska pumpa Electrolux på information

Facken på Electrolux har kopplat in en löntagarkonsult som ska granska företagets beräkningar inför flytten till Ungern.
Publicerad
- Konsulten ska plundra företaget på information så att vi kommer på samma nivå i förhandlingarna, säger Sifklubbens ordförande Bert Gustafsson.
Det var i mitten av februari som Electrolux meddelade att fabriken i Västervik ska stängas och verksamheten flyttas till Ungern. Runt 500 tjänster försvinner. De anställda anade redan för ett år sedan, när utvecklingsavdelningen lades ned, vad som var på gång.
- Vi förstod att utvecklingsavdelningen i Stockholm inte skulle kunna ta fram produkter som passar Västervik. Jag trodde nog att vi skulle vara kvar i max fem år, så det här var lite tidigare än jag hade trott, säger Bert Gustafsson.
Löntagarkonsultens uppdrag är att samla information och att utreda ett alternativ till flytt. Ett alternativ där Västerviksfabriken är kvar.
- Om det är ett strategiskt beslut kommer de inte att lyssna på oss. Tyvärr tror jag att det är det. Vi är redan bäst, men det hjälper inte. Jag tvivlar inte på att Ungern tillverkningsmässigt kommer att klara sig bra, men det är det runtomkring som kan bli problem, som flexibilitet och snabba omställningar. Det är vår styrka, säger Bert Gustafsson.
Om en månad ska löntagarkonsultens rapport vara klar. Under tiden ligger förhandlingarna nere. Fackklubbarna satsar i stället på att hjälpa sina medlemmar på individnivå.
- Vi stärker upp deras kunskap om arbetsmarknaden i Västervik, ger information om Trygghetsrådet och den hjälp de kan få där. Dessutom gör vi en kompetensinventering. Det är något man borde göra då och då, inte bara i sådana här situationer, säger Bert Gustafsson.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.