Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif häver arbetsgivares rätt att provanställa

De anställda på Sykes callcenter i Dals Ed har tröttnat på att arbetsgivaren inte respekterar avtalets regler för provanställning. Nu väntar central förhandling.
Publicerad
Sykes använder provanställning som regel i stället för undantag. I tjänstemannaavtalet står att provanställning kan användas om "medarbetarens kvalifikationer inom befattningsområdet är oprövade" eller om det "föreligger särskilda skäl att pröva kvalifikationerna mot arbetsuppgifternas speciella krav".
-Kreti och pleti provanställs. Vi kan inte se att folk måste ha några särskilda kvalifikationer för att jobba här. Vi jobbar på ett callcenter och pratar i telefon. Har man någon gång sommarjobbat och haft kontakt med människor räcker det, säger Bendik Anthonsen, Sifklubbens ordförande.
Klubben sade upp provanställningsrätten i höstas. Under uppsägningstiden har företaget provanställt 25 personer.
-Vi har gett företaget flera möjligheter att sitta ned och komma överens, men det har inte lett till något, säger Bendik Anthonsen.
I morgon, onsdag, träffas de centrala parterna för förhandling. Åsa Erba Stenhammar leder förhandlingarna för Sif.
- Vår roll är inte att uppfostra arbetsgivaren, det ska Almega göra. Vi ska hedra det här avtalet, annars är det inget värt. Det är principiellt viktigt, säger hon.
Det är första gången Sif förhandlar för en klubb som sagt upp arbetsgivarens rätt att provanställa. Och Åsa Erba Stenhammar anser att det är en viktig fråga.
-Under en provanställning kan arbetsgivaren göra hur han vill. Man behöver inte motivera en uppsägning, det räcker att man har varit sjuk en gång för mycket eller kommit för sent. Man måste passa sig jäkligt noga. Det är därför det finns villkor i rätten att provanställa.
Om parterna inte kommer överens på onsdagen kommer frågan att hamna i tjänstemarknadsnämnden.
- Rimligt vore en avkylningsperiod på två år eller tills de har lärt sig. Vi kan köra det här ganska hårt eftersom ingen enskild hamnar i kläm. För en gångs skull behöver inte vi övertyga arbetsgivaren, det är de som ska övertyga oss om att de bättrar sig, säger Åsa Erba Stenhammar.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.