Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SVT-vikarie avskedades när han gjorde som alla andra

"Jag var chockad och förbannad över att företaget sparkar någon för ett så litet misstag". "Plötsligt fanns regler som vi inte kände till tidigare!" "Alla anställda har tagit med sig folk till SVT-huset."
Publicerad
Platsen var Arbetsdomstolen i Stockholm på tisdagen. Den ena SVT-redigeraren efter den andra vittnade till förmån för den numera arbetslösa kollegan. Alla hade varit vikarier länge innan de fick fast jobb.
Förra sommaren hade redigeraren inte långt kvar tills det var hans tur att bli inlasad. En händelse på pingstdagen gjorde att han gick miste om såväl sommarvikariatet som framtida redigeringsjobb på SVT. Det han kan vinna i Arbetsdomstolen är upprättelse och skadestånd för att han blev avskedad. Domstolen får ta ställning till om avskedandet var i strid med lagen om anställningsskydd eller var ett hävande av redigerarens anställningsavtal.
Fallet väckte stort uppseende och protester bland hans kolleger på SVT när det blev känt i fjol. I ett 50-tal e-brev och på välbesökta möten vittnade kolleger om att det bland anställda ansågs helt okej att när arbetet medgav använda SVT:s lokaler och utrustning för privata jobb. Sifaren skulle hjälpa en kompis att redigera en bröllopsvideo. Han befann sig mellan två vikariat men hade giltigt passerkort sedan första vikariatet 1999. Några restriktioner för att använda det kände han inte till. Han anmälde sig och besöket hos vakten och gick in.
Innan de ens hade hunnit börja kom hans chef förbi. Han frågade i vilket ärende redigeraren var där, med vem och vem som hade gett lov. Redigeraren visste inte att man måste fråga och sa att han bara gjorde som det var brukligt i företaget. Han ombads att lämna lokalerna.
Två dagar senare var han kallad till ett möte där han skulle förklara sig. Arbetsgivaren var representerad av tre chefer medan redigeraren var ensam. I den situationen borde han ha haft stöd av en förtroendevald i Sifklubben, enligt Sifs jurist Helena Hedlund. I denna pressade situation intog han försvarsställning, vidhöll att han inte tyckte sig ha handlat fel på pingstdagen. Det tyckte cheferna tydde på omdömeslöshet och nonchalans. De tappade allt förtroende för redigeraren och ville inte ha honom kvar .
I Arbetsdomstolen hävdade Sifjuristen Helena Hedlund att hon inte tyckte att redigeraren hade handlat fel på någon punkt. Företaget hade försummat att tydligt tala om vad som gällde beträffande passerkort och privat användning av företagets utrustning. Särskilt med tanke på att SVT nu drar växlar på att företaget är säkerhetsklassat.
Domen meddelas den 7 april.

LISBETH NIEMINEN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.