Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Spelföretag gör sig av med fackliga företrädare

När facket på datorspelföretaget Digital Illusions CE försökte få stopp på övertidsuttaget tvingades klubbordföranden att sluta. En kränkning av föreningsrätten, anser Sif.
Publicerad
Stefan Eriksson var klubbordförande i den nystartade Sifklubben på företaget. Nu har han och två till, varav en sitter i klubbstyrelsen, blivit utköpta.
- Vi blev anklagade för att inte ha gjort vårt jobb, trots att vår närmaste chef tycker att vi gjort bra ifrån oss. Vi hade blivit utkastade ändå, då valde vi att göra en deal med företaget. Annars hade vi inte fått några betyg.
Bakgrunden är kritik mot företagets övertidssystem. De anställda har en övertidsbank som rymmer 60 timmar. Är banken redan fylld får man inget betalt. I praktiken betyder det att många anställda arbetar gratis, eftersom övertidsuttaget är högt. Enligt Stefan Eriksson finns det folk som arbetat upp till 1 500 timmar.
- När folk i klubben ville ha betalt för övertiden då small det till. Det är tuffa tag, de säger att kan man inte tänka sig den arbetstiden ska man söka sig någon annanstans. Det känns för jäkligt tungt. Cheferna har inte fattat att det är en arbetsplats med regler att följa.
Det här är en solklar kränkning av föreningsrätten, hävdar Sif.
- Det kan inte uppfattas på ett annat sätt, det finns en direkt koppling till att de fått igång en klubb som försöker få företaget att följa reglerna i avtalet, säger Kjell Johnson, regionchef på Sif Stockholm.
Dessutom anser Sif att företaget bryter mot kollektivavtalets övertidsregler. Företaget å sin sida anser att de anställda har skrivit bort sin övertidsersättning, något som Sif menar inte går att utläsa av deras kontrakt. De anställda har inte heller fått kompensation i form av fler semesterdagar, vilket är brukligt, inte heller tycks de ha fått kompensation i form av högre lön. Det finns exempel på ingångslöner på 17 000 kronor.
Sif kommer att inleda förhandlingar med företaget om båda frågorna.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.