Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Arbetsgivare vill inskränka konflikträtten

Svenska konfliktregler missgynnar arbetsgivarna. Det menar Svenskt Näringslivs vice vd Jan-Peter Duker och kräver att regeringen ser över regelverket.
Publicerad
- Det är mycket som är fel. Vi har en obalans på arbetsmarknaden som inte är tillfredsställande i ett modernt samhälle.
Ett exempel är rätten till sympatistrejker. En rättighet som svenska fack och regeringen vill utöka till att gälla inom hela EU. Duker anser att det är fel att företag som har färdiga avtal ändå kan drabbas av konflikt när de fackliga medlemmarna går ut i sympatistrejk.
- Det urholkar hela tron till kollektivavtalssystemet, säger han.
Jan-Peter Duker anser att det bör införas regler om proportionalitet, att stridsåtgärderna ska stå i proportion till vad konflikten handlar om, och att man begränsar fackens strejkrätt.
- Att mindre utbrytargrupper, som i fallet med tågförarna strax före jul, kan ta till konflikt för att tillskansa sig ett kollektivavtal är inte rimligt. Det är inte önskvärt att teckna avtal med flera parter.
- Fackliga organisationer kan med mycket små medel åstadkomma väldigt väldigt stora skador. Arbetsgivarna saknar möjlighet att säga nej till orimliga krav, säger Jan-Peter Duker.
Han har uppvaktat arbetsmarknadsminister Hans Karlsson med ett förslag att låta utreda konflikträtten i samband med att Medlingsinstitutet utvärderas efter årets avtalsrörelse.
- Arbetsgivare och fack ska naturligtvis ha inflytande över en eventuell utredning, och då får man mer i detalj gå in på hur man vill att det ska se ut, säger Jan-Peter Duker.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.