Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Polisanmälda tjänstemän slipper åtal

Fem anställda på Flextronics i Visby blev i september avskedade och polisanmälda. Nu har åklagaren lagt ned förundersökningen. Men företaget förbereder en stämning där man kräver skadestånd.
Publicerad
Flextronics skulle lägga ned sin verksamhet i Visby. Det kom till fem anställdas kännedom. För att rädda kvar sina, och förhoppningsvis andras, jobb beslutade de i juni att starta ett eget företag och ta upp tråden där Flextronics släppte den.
-Vår verksamhet har hela tiden varit förankrad i företagsledningen här i Visby, säger Daniel Ekelund, en av de fem.
Men den dag i september när de skulle ha en presentation av det nya företaget dök Sverigechefen Glenn Svedberg upp med polisen i släptåg och avskedanden i handen. Flextronics polisanmälde de fem anställda för trolöshet mot huvudman, stöld och förskingring.
- Vi fick åka polisbil till stationen där vi förhördes. Sedan fick vi sitta i arresten, säger Daniel Ekelund.
Sifs förhandlare Bo Rönnholm anser att Flextronics jagar mygg med kanoner.
- Det enda fel de här killarna gjort är att de inte skaffade skriftligt på de överenskommelser man hade med platschefen. Jag har varit med om liknande uppgörelser många gånger, och har man att göra med folk som står vid sitt ord är det inget problem att köra igång på lösa boliner, säger han.
Men Glenn Svedberg håller inte med.
- Vi anser att vi har sex punkter som är direkt avskedsgrundande. En av dem rör det muntliga avtal som man anser sig ha med den lokala ledningen i Visby. Om vi hade gjort saker i rätt ordning och skrivit på avtal som reglerade verksamheten hade det inte behövt gå så här långt, säger han.
Flextronics anser att de fem tidigare anställda har använt sig av material, anställda och lokaler som tillhör företaget, och kräver ersättning för det.
- Vi vill ha alla intäkter som de fått medan de varit anställda på Flextronics. Det är en ganska rimlig begäran anser vi.
Daniel Ekelund påpekar att han och de andra har betalat för det de har använt.
- Vi har köpt produkter och tjänster av Flextronics. 900 000 har vi betalat. Glenn Svedberg menar att vi har stulit utrustning och sålt vidare för egen vinning, men alla pengar vi har fått in finns kvar i företaget.
Nu förbereder parterna stämningar på varsitt håll. De sparkade vill ha upprättelse och kräver att företaget säger upp dem med uppsägningstid i stället. Ärendet kommer att tas upp i Arbetsdomstolen om de inte kommer överens. Flextronics arbetar på en stämning där företaget kräver skadestånd för de ekonomiska förluster man anser sig ha gjort på grund av de tidigare anställdas egna verksamhet.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.