Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Massiv kritik från facket mot Frontec

69 förlorar jobbet när IT-konsulten Frontec lägger ner verksamheten i Luleå. - De vill inte göra rätt för sig och ta ansvar för den personal de har. Det gäller mbl, las och kollektivavtalet, säger Håkan Axheim, Sifs arbetsplatsombud.
Publicerad
- De försöker skjuta skulden på facket, säger Axheim.
Bakgrunden är att facket sagt nej till avtalsturlista, då facket inte fick veta vilka som kom i fråga. Samtidigt nekade företaget att betala avgångsvederlag, alltså något extra utöver uppsägningslönen. Den lösningen har förekommit vid tidigare tillfällen då antalet anställda successivt minskats med cirka 100 personer.
- Nu är det bara elitspelarna kvar. Det går inte att hävda att någon inte har tillräcklig kompetens, säger Håkan Axheim.
Som ett alternativ till nedläggning presenterade företaget också ett nytt lönesystem vilket innebar 10 procent lägre lön samt ytterligare 20 procent lägre om målen för den rörliga delen inte uppfylldes, enligt Axheim.
- Det är inte på fackets agenda att sänka lönerna. Det vore orealistiskt att sänka lönerna så mycket, konstaterar Axheim som tidigare varit med vid strandningen av de lokala förhandlingarna om IT-avtalets höjning på 2,6 procent.
Samtidigt finns misstankar om att nedläggningen i Luleå har funnits på agendan en tid. Frontecs köp av Acando har ökat vinstkraven, en omstrukturering av bolaget har enligt Axheim lett till att konsulterna i Luleå har fått svårare att konkurrera om uppdragen. Samtidigt har företaget ställt sig svalt till fackets krav att inriktningen på verksamheten skulle diskuteras.
Nu pågår förhandlingar om avveckling, facket överväger att ta in löntagarkonsult.
Jan-Erik Westerberg som är ansvarig för Frontecs norra region vill inte kommentera nedläggningen.
Frontec finns på åtta orter i Sverige och har cirka 500 anställda.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.