Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Anställda på Volvo får jobbgaranti

Det nya sysselsättningsavtalet vid Volvo i Köping ska trygga jobben fram till 2007. Skulle företaget ändå dra ned är de anställda garanterade avtalspensioner och utbildningspengar.
Publicerad
Avtalet kom till i samband med att tyska företaget Getrag köpte in sig i Köpingfabriken och det blev klart att tillverkningen av manuella växellådor flyttar till Köln. 2005 görs den sista växellådan i Köping, som i stället får ökad tillverkning av system för drivhjulsdrift.
Enligt vad Siftidningen erfar innebär avtalet att Getrag åtar sig att skaffa nya kunder åt Köpingfabriken och vid behov också att flytta ytterligare tillverkning till Köping. Skulle det ändå bli fråga om nedskärningar utlovas kompensation till de uppsagda. De som fyllt 60 erbjuds avtalspension. Dessutom betalar företaget en summa motsvarande 10 månadslöner per anställd utöver vad man skulle fått i annat fall. I fördelningen av pengarna får facket inflytande.
I Sverige sägs avtalet vara det första i sitt slag, men på kontinenten är liknande avtal vanliga. Fackklubbarna på Volvo i Köping har bland annat tittat på hur det ser ut på Fords anläggningar i Tyskland.
- Där sträcker sig avtalen längre och är tyngre. Men vi tycker inte att man kan bygga ett företag på sådant, det måste komma in nya volymer också, säger Sifklubbens ordförande Jan Karlsson som inte vill kommentera Volvoavtalets innehåll.
- Men det är inte billigt för företaget.
På Volvo personvagnar i Köping arbetar omkring 900 metallare och 250 tjänstemän.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.