Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Jobb på semestern kan ge rätt till skadestånd

Stäng av mobilen och öppna inte mailen. På semestern ska du släppa jobbet och koppla av.
Publicerad
- Stuntar man i semestern uppstår arbetsmiljöproblem. Semesterlagen finns för att man ska återhämta sig och orka utföra arbetet under de resterande 47 veckorna av året, säger Sifs jurist Lars Åström.
Om man inte kommer överens om något annat ger lagen rätt till minst fyra veckors sammanhängande ledighet under juni till augusti. Senast två månader innan ledigheten börjar ska man få besked om när man ska ha semester.
- Tanken är att man ska vara helledig. Då kan arbetsgivaren inte kräva att man ska utföra något arbete. Syftet med ledigheten försvinner om man ska gå runt och oroa sig för att något dyker upp, säger Lars Åström.
Beredskaps- och jourtjänstgöring sträcker sig inte över semestern. Någon skyldighet att kolla mobilen och mailen finns inte.
- Det är bara dumt att ha jobbmobilen påslagen, då får man svara om arbetsgivaren ringer, konstaterar Lars Åström.
Avbryter man semestern för att rycka in några timmar gäller det att först komma överens med arbetsgivaren om ersättningen. Två timmars arbete bör ersättas med minst en semesterdag, anser Sifs avtalsexpert Staffan Green.
- Man ska träffa en skriftlig överenskommelse om detta. Om arbetsgivaren missar det kan man själv skriva ner det, då gäller det om arbetsgivaren inte tillbakavisar det skriftligen, säger Staffan Green.
Om arbetsgivaren beordrar en anställd att bryta semestern har den anställde rätt till skadestånd för ekonomisk skada, till exempel hyran för ett fritidshus som inte utnyttjats. Möjlighet finns också till allmänt skadestånd.
Att på eget bevåg gå till jobbet på semestern är inte tillrådligt.
- Anställda är behöriga att vara på arbetsplatsen för att utföra arbete. Under semestern kan arbetsplatsen vara stängd för renovering då kan det vara olämpligt att vara där. Det kan också bli problem om man orsakar arbetsgivaren någon skada, säger Lars Åström.

CHRISTINA SWAHN


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.