Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Medlemmarna ger Sif godkänt

Förbundet är ganska osynligt, anser sifarna. Och fortfarande är det få som kan namnge förbundets ordförande.
Publicerad
Var tredje medlem märker inte alls av Sif på jobbet och varannan medlem ger förbundet underbetyg när det gäller att synas på arbetsplatserna. Något bättre är siffrorna vad gäller Sifs deltagande i den nationella samhällsdebatten.
Det visar den årliga undersökningen Sifbarometern, där medlemmarna får frågor om bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling och Sifs synlighet.
Liksom i tidigare undersökningar är det inte många som vet att Sifs ordförande heter Mari-Ann Krantz. Siffran har dock stigit i sedan i fjol, från 9 till 12 procent bland samtliga medlemmar, och från 30 till 40 procent bland de förtroendevalda.
Barometern visar vidare att medlemmarna är hyggligt nöjda med sitt fackförbund. En klar majoritet håller med om att "Sif bidrar till min trygghet i arbetslivet". Många anser också att det är ett modernt fack. Färre instämmer i påståendet att Sif har "tankar och idéer som är spännande och utmanande".
De flesta som är med i Sif tycker dock att medlemskapet är värt pengarna.
När medlemmarna betygsätter Sif ger de ett snittbetyg på 6,1 på en skala 1 till 10, där 1 motsvarar ett "mycket dåligt fackförbund" och 10 är det "perfekta fackförbundet". 2 procent har kryssat för det sistnämnda.
4 000 medlemmar har deltagit i undersökningen.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.