Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif svängde om dagis under Kommunals konflikt

Innan Excellent E-service i Piteå startade barnomsorg kollade företaget med Sif. Första beskedet var att det var tillåtet med dagis, sedan ändrades Sifs ståndpunkt.
Publicerad
När det stod klart att drygt 10 av de 200 anställda på Excellent E-service kunde få problem med barnomsorgen under Kommunals konflikt i Piteå undersökte företaget med Sif om företaget kunde starta dagis.
Skriftligen fick företaget veta att Sif efter samtal med Kommunal fått besked om att det är tillåtet, förutsättningen är att företaget gör det i sina egna lokaler och bara passar den egna personalens barn.
- Kommunal har sagt att de inte ska agera och vidta åtgärder. Det beskedet har vi lämnat till företaget utan rekommendation, säger Christer Ejderberg, regionchef för Sif Norrbotten.
Efter beskedet till företaget ändrades Sifs linje. Företag avråddes från att tillfälligt starta dagis eftersom det kan betraktas som konfliktbrott då det löser företagets problem under konflikten.
- I formell mening är det inte strejkbryteri om företaget löser de problem som uppstår. Strejkbryteri är det om kommuner eller landsting under konflikt kommenderar eller anställer personer att utföra de strejkandes arbete, säger Christer Ejderberg.
Platschefen Roger Nilenstrand på Excellent E-service ser dagiset som en del av en offensiv personalpolitik.
- Självklart funderade vi på om det kunde störa konflikten, därför diskuterade vi det med Sif som är en viktig samarbetspartner. Om det finns starkt vägande skäl kan vi ompröva beslutet, det här handlar om gränsdragningar. Vi är inte ute efter att ta ställning eller skada konflikten, säger Roger Nilenstrand.
Sif poängterar att anställningsavtalen reglerar vilka arbetsuppgifter de anställda ska utföra.
- Vår grundinställning är att Sifs medlemmar inte ska ägna sig åt verksamhet som stör Kommunals konflikt, säger Christer Ejderberg.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.