Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kollektivavtal med teleoperatörer genombrott för Sif

Sif är nära att teckna ett kollektivavtal med Tele 2. Nyligen har avtal också blivit klara med Telenor och Song Network.
Publicerad
Sedan åtta år har Sif strävat efter ett kollektivavtal på Tele 2. På måndag är sannolikt en uppgörelse i hamn.
- Det är ett jättegenombrott som skulle bädda för avtal med andra företag. Därför vill jag inte ta ut något i förskott. Men det skulle förvåna mig mycket om Tele 2 backade, säger Lars Bejtoft, projektledare för Sifs teleoperatörsprojekt.
För de 163 medlemmarna på företaget innebär ett avtal att det blir legitimt att vara fackligt ansluten och påverka arbetsvillkoren.
- Saker och ting kan inte sopas under mattan. Om arbetsgivaren vill förändra ersättningen kommer Sif att kräva information om företagets planer. Om någon håller på att bli utbränd kan vi verka för en bättre arbetsmiljö, säger Lars Bejtoft.
Kollektivavtalet är i det närmaste nödvändigt för att tillämpa lagen om medbestämmande, vilken ger anställda möjlighet till information.
- Det är också lättare att använda sig av arbetsmiljölagen, skyddsombuden får lättare att verka för ordning och reda, säger Lars Bejtoft.
Tele 2 kan bli det tredje telekomföretaget som får kollektivavtal med Sif denna vår. Tidigare har Telenor med 248 sifmedlemmar och Song Network med 142 sifmedlemmar tecknat avtal. Förhandlingarna med Tre AB (Hi3G), där Sif har 118 medlemmar, är också långt gånga.

CHRISTINA SWAHN




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.