Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kompetensen kartläggs i Dalarna

Avtalet om kompetensutveckling är meningslöst så länge inget händer lokalt, anser Mailis Norin, Sif Dalarnas regionchef. I september börjar avdelningen att kartlägga företagens insatser för att höja personalens kompetens.
Publicerad
Målet är att lämna en rapport till kongressen 2004 om projektet och att föreslå åtgärder för Sifs arbete med kompetensfrågor.
- Huvudsyftet är att hitta bra metoder att föra vidare, säger Mailis Norin.
I avtalet som gäller fram till år 2004 står inskrivet att medlemmarna ska kompetensutvecklas. Något som Mailis Norin menar är verkningslöst.
- Det spelar ingen roll att vi har avtal så länge ingenting görs på företagen.
I ansökan om pengar skriver Sif Dalarna att "många medlemmar upplever brister i hur Sif arbetar med kompetensfrågorna i företagen".
- Det är viktigt att Sif hittar ett sätt att implementera kompetensutveckling i företagen. Vi borde vara lika angelägna att bevaka kompetensutveckling som lönerna, säger Mailis Norin.
Totalt räknar Sif med 100 besök på klubbar och arbetsplatser. Efter det erbjuds klubbarna, arbetsplatsombud och medlemmar stöd och utbildning i syfte att åstadkomma lokala kompetensutvecklingsavtal. Projektet omfattar även strategiskt utvalda klubbar och företag inom Gävleborg och Uppland.
Projektet tilldelas 710 000 kronor ur Sifs framtidsfond.

HELEN ELVINGDAL

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.