Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif vill skydda facket på Sanmina

De fackliga företrädarna på Sanmina i Bengtsfors pressas hårt av ledningen. Nu vill Sif:s regionchef Thomas Hagman ge dem ökat stöd och låta en ombudsman stötta dem i kontakten med ledningen.
Publicerad
- Ledningen tål inte att dess agerande synas och förtroendevalda har utsatts för påtryckningar med syfte att lägga munkavle på dem, säger Thomas Hagman.
En allt mer inflammerad situation mellan fack och ledning har uppstått sedan Sanmina Segerström Automotive förra våren varslade 140 om uppsägning i Bengtsfors. Enligt Sanminas planer skulle Bengtsforsfabrikens tillverkning av detaljer till Volvo Lastvagnar flyttas till anläggningen i Eskilstuna. Men ledningen backade efter påtryckningar från Volvo. Efter många turer och tvister mellan fack och ledning krävde facken ett rekordstort skadestånd för brott mot medbestämmandelagen, mbl. Det drogs tillbaka sedan Sanmina skrivit på ett avtal om att verksamheten skulle säljas. En utdragen försäljningsprocess, då facken också misstänkte att försäljningslöftet var en bluff, resulterade i att Sanmina meddelade att man beslutat behålla verksamheten.
Facken fick beskedet den 20 januari.
- Ingen tyckte det var roligt att bli kvar i Sanmina men ibland får man bita i det sura äpplet. Så vi försökte ändå se positivt på situationen, säger Thomas Hagman.
Men snart kunde Metalls ombudsman Kjell Hultgren avslöja att Segerströms vd, Lars Ericson tio dagar senare, den 30 januari, besökt Volvo Lastvagnar för att åter försöka få till stånd en flytt av Bengtsfors verksamhet till Eskilstuna.
I media berättade Kjell Hultgren att fackens förtroende för Lars Ericson nu var helt förbrukat och att man krävde hans avgång.
Kort därpå meddelade Sanmina i ett pressmeddelande att Segerströms bolagsstyrelse hade förtroende för Lars Ericson och för hur han bedriver verksamheten i Bengtsfors. I bolagsstyrelsen ingår tre ledamöter, däribland Lars Ericson själv. Enligt Thomas Hagman var den ende facklige representanten i styrelsen inte kallad till mötet.
Han beskriver de fackliga företrädarnas situation som alltmer utsatt. Nyligen avsade sig Metallklubbens ordförande fortsatt uppdrag. Metallklubben riskerar att läggas ned. Då återstår Sifklubben och ett försvagat fackligt inflytande.
Thomas Hagman är bedrövad.
- Största problemet är att varken vi eller Volvo har något förtroende för ledningen längre och att Sanmina inte verkar förstå vilka konsekvenser det får. Efter det som hänt vill Volvo säkert inte driva verksamheten i Bengtsfors vidare och kanske inte heller i Eskilstuna utan försöker hitta ett annat alternativ. Därmed hotas jobben på båda fabrikerna.
Han menar att Volvo tappade förtroendet för ledningen redan för ett år sedan.
- Lars Ericson lade då fram en helt orealistisk plan som innebar att man snabbt skulle flytta produktionen av tusentals detaljer från Bengtsfors till Eskilstuna.
- När han nu, kort tid efter att Sanmina meddelat att man behåller verksamheten i Bengtsfors, går upp på Volvo Lastvagnar och åter försöker få dem att flytta verksamheten, har Volvos förtroende minskat ytterligare. Och man sa också nej.
Sif och Metall överväger nu att flytta alla förhandlingar mellan fack och ledning från klubbnivå, så att de sköts av ombudsmän i stället.
- Vi vill skydda dem eftersom man har så dålig ledning och personalpolitik. De fackliga företrädarna har verkligen kämpat. Men det är svårt när ledningen vill att företaget ska dö, säger Thomas Hagman.

ANITA TÄPP



















Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.