Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sågverk får betala skadestånd efter att ha struntat i omplacering

Efter 35 år på sågverket tvingades Per Fiskvik sluta. Men företaget skulle ha gett honom annat jobb, konstaterar Arbetsdomstolen.
Publicerad
- Får jag chansen kommer jag tillbaka, säger Per Fiskvik efter domen.
- Det är nästan så att jag älskar det här företaget. Men jag är lite besviken. Ska man få ut det bästa av företaget måste man få personalen med sig.
Domstolen dömde sågverket Wedde & Co i Älvdalen, att betala 60 000 kronor i ideellt skadestånd. Därtill kommer Per Fiskviks lön. Totalt kan det bli 32 månadslöner.
Per Fiskvik har arbetat på sågverket sedan 1960-talet, sedan 1989 som tjänsteman. Hösten 2001 blev han uppsagd, en omorganisation skulle göra honom överflödig. Samtidigt anställde företaget dock en ny sågare.
Per Fiskvik ansåg att det var ett jobb han skulle ha erbjudits. Arbetsgivaren hävdade att han skulle behöva mellan 12 och 18 månaders utbildning först.
- Har man aldrig sett ett sågverk förut kan det stämma. Men jag har jobbat i produktionen i 25 år, och kan vissa delar av det här jobbet sedan tidigare.
Den linjen gick också Arbetsdomstolen på.
Per Fiskvik tvivlade aldrig på att han skulle vinna målet. Han tror inte heller att företaget egentligen tror att han inte skulle klara jobbet som sågare.
- Det låg helt klart något annat bakom. Jag har alltid sagt vad jag tycker, det är inte alla som klarar det.
Sifs förbundsjurist Margareta Holmberg företrädde Per Fiskvik i Arbetsdomstolen.
- Företaget sa upp honom bland annat med motiveringen att det behövdes en ekonom i stället. Det kunde vi inte göra något åt. Men nu anställde man en sågare samtidigt.
Det är dock sällan som den anställde får rätt när det blir tvist om vad som kan räknas som tillräckliga kvalifikationer för ett jobb.
- Det har blivit svårare och svårare för oss att vinna de här målen. Arbetsgivaren ska visa att kvalifikationerna inte är tillräckliga, men om han då ställer upp mycket höga krav blir det vi som i vår tur måste visa att han har tillräckliga kvalifikationer. Att Sif vann det här målet beror på att man lyckades få en tidigare anställd att vittna om att arbetsgivarens krav på utbildning för att Per Fiskvik skulle bli sågare var orealistiska, tror Margareta Holmberg.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.