Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket peppar föräldralediga att kräva sin rätt

Blivande föräldrar som är sifare inbjuds till informationsträff av Sif i Borås. Tanken är att få ökad kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter man har som föräldraledig.
Publicerad
Omplacerad, förbisedd vid lönerevisionen eller till och med uppsagd - en föräldraledig kan råka ut för otrevliga saker under ledigheten. Därför har Sif tagit initiativet till en informationskväll för Sifmedlemmar med respektive, som är blivande eller nyblivna föräldrar. Facket informerar om vilka rättigheter man har och vilka avtal som finns, och försäkringskassan tar upp ersättningar och "pengabiten".
- Just nu spås en babyboom och vi får många samtal från människor som blivit orättvist behandlade under föräldraledigheten. Oftast är det kvinnor som hör av sig, säger Helene Frick, ombudsman på Sif i Borås.
Hon tror att kvinnor oftare bli utsatta eftersom de är lediga mycket längre tid än män.
- Mycket kan ju hända på ett företag under ett år men det ska inte göra att man blir bortglömd i omorganiseringar och lönerevision. Lagar och avtal gäller även om man är hemma, och man har samma rätt att vara med vid förhandlingar.
- Företaget kanske inte alltid vet exakt vad som gäller och därför är det viktigt att man själv vet sina rättigheter och bevakar sina intressen, alltså att man har lite koll på vad som händer på företaget när man inte är där, säger Helene Frick.
Helene Frick föreslår att man håller kontakt med Sifklubben och någon på företaget som kan informera lite om vad som händer.

Pernilla Mattsson

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.