Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ofullständiga förhandlingar ger fler förlikningar i AD

Alltfler ärenden i Arbetsdomstolen, AD, slutar i förlikning.- Det förvånar mig att parterna inte tar de egna förhandlingarna på allvar, säger Sifs internationella sekreterare Margareta Zandén som också är ledamot i AD.
Publicerad
I stället för att lösa tvisterna i lokala eller centrala förhandlingar drivs de vidare till AD.
- Arbetsgivarna tycks betrakta AD som en tredje förhandlingsinstans, därför finns det ett stort utrymme för förlikningar, säger Margareta Zandén.
Under fjolåret avgjorde AD 60 domar till arbetsgivarnas fördel, jämfört med 42 till de anställdas fördel, i 32 fall blev det förlikning, enligt Dagens Nyheter.
Men att de flesta fall avgörs till arbetsgivarnas fördel tror inte Margareta Zandén.
- Det här var statistik för 2002, jag tror inte att det är så överlag. Praxis om anställningsskydd är väl etablerad. Det är bara de riktigt knepiga fallen som går till AD.
Vissa driver ärenden till AD för att lagstiftningen är oklar.
- Syftet är då att få klarhet för att kunna påverka lagstiftningen, säger Margareta Zandén.
Statistiken visar också att var femte som går till AD utan fackets hjälp förlorar.
- I många mål som kommer via tingsrätten har facket avstått från att företräda den anställde eftersom facket bedömt ärendet utsiktslöst utifrån rättspraxis, säger Margareta Zandén.
AD har fyra anställda ordförande, i varje mål finns tre opartiska ledamöter varav ordföranden är en, samt fyra ledamöter som nomineras av fack och arbetsgivare.
- Ledamöterna är bundna av gällande rätt. AD kan dra fördel av att praktikerna kan avtalen. Många mål från tingsrätterna har domar som är sämre motiverade, som vittnar om att man inte har koll på hur det fungerar på arbetsplatserna, säger Margareta Zandén.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.