Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ingen försäljning för Sanmina i Bengtsfors

Efter ett års oro över vad som ska hända med jobben och löftet om försäljning fick i dag de 140 anställda på Sanmina Segerström Automotive i Bengtsfors ett oväntat besked. Den amerikanska koncernen Sanmina-SCI fortsätter att driva verksamheten.
Publicerad
- De meddelade att en försäljning inte är aktuell och att Sanmina behåller oss, berättar Sifklubbens ordförande Pär Nilsson som är märkbart tagen efter informationen.
Arbetsgivaren uppger att en av intressenterna, tyska Isringhausen, blivit diskat i anbudsförfarandet. Den andra, en intern MBO-lösning som innebär att några tjänstemän ville ta över verksamheten, har enligt ledningen lämnat ett orealistiskt bud.
- Men det är inte taget ur luften utan framräknat av en stor revisionsbyrå som gjort en marknadsmässig värdering, säger Pär Nilsson.
Han har ännu inte hunnit reflektera över vad beskedet innebär för fabriken och de anställda.
- Men får vi inga nya order från Volvo Lastvagnar så är vi förmodligen borta i början på 2005.
Sedan Sanmina förra våren varslade 140 anställda om uppsägning i Bengtsfors har misstron mot arbetsgivaren hela tiden ökat.
Bengtsforsfabriken tillverkar detaljer till Volvo Lastvagnar. Enligt Sanminas planer skulle endast måleri och montering bli kvar medan en del verksamhet skulle flyttas till anläggningen i Eskilstuna.
Enligt interna uppgifter, som också bekräftats av landshövdingen Göte Bernhardsson, var det starka påtryckningar från Volvo som gjorde att företagsledningen senare gick med på att inte flytta utan att sälja lastvagnsdelen. Facken krävde ett rekordstort skadestånd på 30 miljoner kronor för brott mot medbestämmandelagen, mbl, men drog tillbaka det sedan avtalet om en försäljning skrivits.
Sedan facken i juni fick veta att det fanns fyra intressenter för ett övertagande har frågor om hur det gått med försäljningen bemötts med tystnad. Facken har kritiserat det låga tempot i processen och Pär Nilsson har hela tiden misstänkt att försäljningslöftet varit en bluff.

ANITA TÄPP

















Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.