Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Siemens tyska fack nekar svenskar att flytta

Flytta till Tyskland, annars förlorar du jobbet! Det beskedet får de 400 som friställs när Siemens flyttar tillverkningen av röntgenutrustning från Solna. Men i Tyskland är man inte beredd att ta emot dem, eftersom arbetslösheten är hög.
Publicerad
-Det finns inte plats för oss i Tyskland ens om vi ville flytta. Siemens tyska fackförening har gjort klart att det skulle vara mycket svårt för oss att flytta med, säger Sifklubbsordförande Josef Herzeg.
Det var den 5 december som 400 anställda på Siemens i Solna fick beskedet: antingen flyttar de med till Tyskland eller Spanien när verksamheten flyttar. Om inte blir de uppsagda på grund av arbetsbrist. De fick tre veckors betänketid.
Verksamheten övergår då i nytt bolag. När så sker har Siemens enligt lagen skyldighet att erbjuda personalen jobb i det nya bolaget, vilket de har gjort. De som inte nappar på flytterbjudandet får den uppsägningslön de har laglig rätt till, inte mer har Siemens ledning deklarerat.
Men i Tyskland vill facket på Siemens inte ta emot svensk personal. Där har man stora problem mer arbetslöshet efter att Siemens flyttat verksamhet till Asien. Flytten från Solna ses som ett sätt att kompensera förlorade arbetstillfällen. Häromdagen var en delegation från Siemens internationella fack, Siemens europa committe, Sec, i Solna för att diskutera konsekvenserna av flytten.
-Det gav oss kalla handen. Dessutom finns det bara jobb för 300 personer där, säger Josef Herzeg.

THOMAS HELDMARK


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.