Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubb går till EU-kommissionen

Facken på Akzo Nobel protesterar hos EU-kommissionen mot att industrifärgtillverkningen säljs till Finland. Facket informerades inte om försäljningsplanerna som innebär att 180 personer varslas.
Publicerad
- Tyvärr tror jag inte att det går att stoppa affären. Men vi vill ändå varsko EU-kommissionen och EWC, den europeiska fackliga organisationen, så att vi flyttar fram positionerna till nästa gång, säger Håkan Nilsson, vice Sifklubbsordförande på Akzo Nobel.
Akzo Nobel meddelade den 28 oktober att de ska sälja industrifärgtillverkaren Special Coatings till finska Kemira, detta trots att verksamheten genererar cirka 10 miljoner kronor i vinst i år. Beskedet föregicks inte av några mbl-förhandlingar. Akzo Nobels ledning i Sverige försvarar sig med att beslutet tagits högre upp i koncernen. Men i så fall borde beslutet ha presenterats för EWC, vilket inte skett.
- Då säger den holländska koncernledningen tvärtom, att det är ett lokalt beslut, säger Håkan Nilsson.
Av de 180 som kan varslas är hälften Sifmedlemmar. För närvarande håller företaget på att upprätta förslag till turordningslistor.
Nederländska Akzo köpte Nobelindustrier 1994 i kölvattnet av finansmannens Erik Pensers konkurs. De senaste åren har flertalet svenskar försvunnit ur företagsledningen och enligt Håkan Nilsson, som arbetat på företaget i 19 år, har det fackliga arbetet försvårats. Han berättar att enheter har lagts ner utan föregående mbl-förhandlingar, senast i somras. Och bolagsstyrelsemöten fungerar numera enbart som informationsmöten, besluten fattas någon annanstans.
- Den holländska koncernledningen tycker att de svenska facken är tröga och obstruktiva. Att det tar tid att få igenom beslut. Och det gör det kanske, men vi brukar säga att besluten blir bättre förankrade och lättare att driva igenom, säger Håkan Nilsson.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.