På Servicecentret svarar åtta personer på de samtal som inte hinns med av Sif Syd, Halmstad/Helsingborg, Göteborg, Karlshamn, Östergötland, Karlstad, Mälardalen, Stockholm, Södertälje, Dalarna och Mellannorrland. Verksamheten är ett försök under två år.
- Tanken är att öka tillgängligheten för medlemmarna. Det finns ett starkt behov av det. Tidigare har det varit problem att få kontakt med avdelningarna, alla har inte kommit fram, säger Beryel Thelin.
Servicecentret har i stort sett samma resurser som avdelningarna.
- Vi ger råd inför förhandlingar, vid uppsägningsbesked, trakasserier, om lön, svarar på frågor om företag och om det har kollektivavtal. Vi kan göra ändringar i medlemsregistret och lämna besked om a-kasseärenden, säger Beryel Thelin.
A-kasseärenden handläggs dock inte eftersom a-kassan är en myndighet.
De ärenden som kräver en personlig kontakt slussas vidare till avdelningen som ringer upp. Tanken är att bara en kontakt ska tas med Sif, inom 24 timmar ska Sif ge besked om vad som händer i nästa steg.
CHRISTINA SWAHN