Monica och sju andra som arbetade på olika försäljningsavdelningar i företaget sades upp, trots att de arbetat många år i företaget.
- Det var mycket märkligt, kontoret flyttade från Malmö till Kristianstad, där såldes fågel inte alls kött som vi sålt. Vi blev inte ens tillfrågade om vi ville flytta. Jag hade inte tackat nej, säger Monica.
Någon omplaceringsutredning gjordes aldrig. Trots att det i Malmö fanns tre och en halv tjänst erbjöds de inte till någon av de uppsagda. Däremot uppmanades de att söka tjänsterna. Först fördes lokala förhandlingar sedan centrala. När inte resultat nåddes gick Sif vidare till AD.
Efter drygt 30 år i företaget har Monica bred kompetens. Hon hade arbetat med försäljning mot storhushåll, som telefonförsäljare, marknadsassistent och med kontrollen av lagret. När Samfood gick ihop med andra företag kom nya chefer och de hade lite kunskap om Monicas kvalifikationer.
- Ann Lundkvist som var förhandlingsansvarig för företaget gick runt och pratade med oss i två, tre minuter, efter det avgjorde hon min kompetens. Det är rena ärekränkningen, säger Monica.
Ombudsman Boel Hall, Sif Syd, delar kritiken.
- Företagsledningen har fixat det så enkelt som möjligt. De har väldiga lönsamhetsproblem. Men det är inget som de anställda ska få lida för efter att ha varit lojala i alla år, säger Boel Hall.
Hon anser att företaget har en nonchalant inställning.
- I alla år har de bidragit med sin kompetens och företaget har utnyttjat den. Då är de skyldiga att göra en omplacering, säger Boel Hall.
Sif har stämt Samfood inför AD och kräver skadestånd för brott mot omplaceringsskyldigheten i las och brott mot turordningsreglerna.
- Jag hoppas på upprättelse, säger Monica som varit arg, men inte ledsen. Hon har arbetat och trivts bra i alla år.
Monica har hittat ett nytt arbete. Efter att ha utbildat sig till projektadministratör och tagit datakörkort arbetar hon i dag som inköpsassisten på ett annat företag i Malmö.
CHRISTINA SWAHN