Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Teliafack välkomnar ny vd

Sifs Berith Westman har inte annat än positivt att säga om sin styrelsekollega, Anders Igel, som i höst blir Telias nya vd.
Publicerad
- Man lärde känna alla personer som var med under Telenorprocessen, och jag fick ett väldigt bra intryck av honom, säger hon.
Anders Igel basade en gång i tiden för Ericsson i Norrköping och ledde de kraftiga neddragningarna. Ericssonfacken var starkt kritiska till hans agerande då.
- Jag har hört de fackliga uttalandena, och de var ju inte positiva. Men jag kan förstå att det blev som det blev. Det var den första stora neddragningen i Ericsson. Dessutom fanns det ju en koncern-vd vid namn Ramqvist som var ytterst ansvarig. Det var väl lika mycket hans fel att det blev som det blev, säger Berith Westman.
Den tillträdande vd:n har varnat för personalneddragningar i samband med köpet av finska Sonera. När affären presenterades i slutet av mars ansåg Westman att det inte fanns anledning att oroa sig för det.
- Vi är med i diskussionen så vi ser om det blir nödvändigt med neddragningar. Vi sitter redan i effektivitetsutredningar som kanske resulterar i övertalighet. Jag är övertygad om att köpet av Sonera kommer att skapa fler arbetstillfällen på sikt. Annars är affären fel.
Telia, som har minskat personalen från 40 000 till 12 000 på tio år, har omställningsavtal som har avlöst varandra. Det senaste är alldeles nytt och innebär bland annat hårdare koncernstyrning, kompetensväxling och en intern arbetsförmedling.
- Jag tror att vi har Sveriges bästa omställningsavtal, säger Berith Westman.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.