Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Samhall trixade bort henne från jobbet

Anita Berglund blev fråntagen alla arbetsuppgifter efter att hon ansökt om en omflyttning.- Regeringen måste genast göra något åt situationen på Samhall där småchefer tar till fula metoder för att bli av med folk, säger hon.
Publicerad
Den lätt arbetshandikappade Anita Berglund arbetade på Samhall i Örebro då hon undersökte möjligheten att få byta till Samhall i Kalmar. Hennes chef såg inga hinder och bad henne kontakta platschefen i Kalmar.
På sensommaren 2001, sedan Anita fått klartecken, sa hon upp sin lägenhet i Örebro och flyttade till Kalmar.
I augusti hade hon kryssat i att hon slutade på grund av "överflyttning till annat Samhallföretag". Då chefen var på semester la hon dokumentet, för undertecknande, i hans brevfack. När hon fick tillbaka det upptäckte hon att chefen målat över hennes kryss med tipex och istället kryssat i att avgångsorsaken var "anställning utan lönebidrag". Därmed skulle hon ha sagt upp sig, vilket innebar att Samhall inte längre hade något ansvar för henne. Kort därefter meddelade platschefen i Kalmar att hon inte kunde få jobb där.
- Jag blev rasande och försökte genast reda ut saken med min chef men det gick inte att föra ett vettigt samtal med honom, säger Anita Berglund.
Sifs ombudsman Arne Steglöw i Oskarshamn har försökt hjälpa henne. Han har fått bekräftat att hennes chef ändrat i det dokumentet men är också upprörd över företagets agerande efter att hon slutat i Örebro.
- De har betett sig för jäkligt. Inte minst därför att de inte hört av sig till henne på sju månader. När jag har försökt få besked verkar det som om ingen vill ta tag i det här därför att man skäms över det som hänt. Och då har man valt att inte göra någonting, säger Arne Steglöw.
Samhall betalade ut hennes lön men ingen ansvarig hörde av sig under de sju månaderna.
- Jag har mått fruktansvärt dåligt och befunnit mig i ett slags vakum då jag inte fått besked om vad som gäller.
För några dagar sedan kallades hon till ett möte med en personalutvecklare på Samhall i Kalmar. Kallelsen har väckt nytt hopp men också rädsla.
- Jag undrar hur mycket jävelskap de kan utsätta mig för. Men ingen vinner på en konflikt så jag tänker gå till mötet med öppna armar och vara beredd att glömma det som hänt.
- Samtidigt kommer det att kännas väldigt konstigt att börja jobba på Samhall igen om de nu erbjuder mig ett jobb. Jag är ju inte välkommen av någon anledning och då vet man ju inte hur det kommer att gå, säger Anita Berglund.
Siftidningen har gjort upprepade försök att nå ansvariga på Samhall för en kommentar utan resultat.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.