Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

IT-företag i konkurs

Efter många turer är nu IT-företaget Kobebus i Karlskrona försatt i konkurs.- Det är tråkigt att behöva säga, men det var det bästa som kunde hända våra medlemmar, säger Lars Hasselgren, Sifs regionchef i Blekinge.
Publicerad
Kobebus, som drog igång sin verksamhet med nätbaserade kurser år 2000 har dragits med ekonomiska problem en längre tid. I höstas blev läget mer akut. Löneutbetalningarna släpade efter och anställda upptäckte att företaget inte hade betalat in pensionsavgifterna. Tidigt i våras fick de nio anställda som var kvar inte ut sina löner. I stället uppmanades de att låna pengar av vänner och bekanta.
- Det är mycket märkligt att man säger till de anställda att låna pengar. Jag och en ombudsman var uppe på företaget för att kolla hur de anställda hade det, och informerade då om TCO-lånen som finns och som inte kräver något borgensåtagande. De kan ju inte leva på luft. Jag tror att en del tog såna lån, säger Lars Hasselgren.
I början av mars begärde företagets vd en rekonstruktion av företaget.
- Det får man om man befinner sig i akut kris och ser framtiden på andra sidan kullen. Rekonstruktören upptäckte skulder på 15 miljoner och tillgångar på 300 000, så efter bara en dag begärde han att bli entledigad från sitt uppdrag.
Nu har Kobebus i stället försatts i konkurs. För de anställda innebär det att de får sina pengar genom den statliga lönegarantin. Konkursförvaltaren tror att han även ska kunna ordna så att pensionsinbetalningarna görs i efterskott.
- De som startar de här företagen är unga människor utan någon som helst erfarenhet av att driva företag. De kan inte handha personal. När det krisar kommer bristerna fram, de vet inget om hur man säger upp, hur a-kassa och Trygghetsrådet fungerar. Det behövs en liten kamrer som håller ordning i företagen, men det saknas ofta, säger Lars Hasselgren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.