Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ord står mot ord i tvist på ABB

I går ajournerades den centrala förhandlingen gällande ABB Corporate Researchs brott mot förhandlingskyldigheten. Arbetsgivaren bestrider att man, som facken hävdar, tagit ifrån ett 40-tal anställda deras arbetsuppgifter och uppmanat dem att uteslutande söka nya jobb.
Publicerad
- Arbetsgivaren menar att det inte gått till på det viset. Att man följt de överenskommelser som gjorts och agerat som man ska, säger Sixten Frixon, ombudsman på Sifs förhandlingsenhet.
- Eftersom vi står så långt ifrån varandra beslöt vi i går, tillsammans med Civilingenjörsförbundet, att begära en ajournering av förhandlingen. Vi vill inte förhasta fram ett beslut i den här principiellt viktiga frågan som gäller förhandlingsskyldigheten, fortsätter han.
Enligt facken har ett 40-tal anställda på ABB Corporate Research i Västerås utpekats som oönskade. Deras arbetsuppgifter har tagits ifrån dem och de har blivit tillsagda att uteslutande ägna sig åt att söka jobb.
I och med att de anställda fått nya arbetsuppgifter så har det också skett en stor förändring på arbetsplatsen som man enligt mbl:s elfte paragraf är skyldig att förhandla om, menar Sif och Civilingenjörsförbundet. De har därför gemensamt begärt centrala förhandlingar för att försöka lösa frågan. Fackens förhoppning är att företaget ska erkänna att man brutit mot mbl och betala skadestånd. Lyckas man inte enas kan Arbetsdomstolen få fälla avgörandet.
Nu står ord mot ord och Sixten Frixon är osäker på om saken kan lösas utan domstolens hjälp.
- Ambitionen är naturligtvis att vi ska försöka hitta varandra. Båda parter vill ändå finna en lösning så att företagets chefer och medarbetare kan fungera bra ihop i framtiden, säger Sixten Frixon.
Förhandlingen återupptas den 14 maj.

ANITA TÄPP








Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.