Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Mammalediga sades upp

Pernilla Beiving var hemma med sitt tredje barn när hon sades upp. Hennes kompetens ansågs otillräcklig. I stället behöll företaget vikarien.
Publicerad
Tre av nio uppsagda på Stacke Hydraulik i Skillingaryd var mammalediga när de fick beskedet. Pernilla Beiving var en av dem:
- Vd sade att min tjänst hade förändrats medan jag var borta, och att det bara är min vikarie som platsar. Jag fick veta redan när jag talade om att jag skulle vara mammaledig att jag inte hade någon framtidspotential i företaget.
Pernillas tjänst i logistikgruppen, en enhet på fyra anställda som har hand om beredning, inköp, planering och kalkylering, utannonserades som en fast tjänst. Ändå var hon säker på fortsatt anställning efter mammaledigheten.
- Jag har högre företagsekonomisk utbildning, så jag trodde att det kunde bli något på den ekonomiska sidan, speciellt eftersom vår löneadministratör har fått deltidspension.
Uppsägningarna av de mammalediga kvinnorna innebar i samtliga fall undantag från turordningen. Tillsammans har de diskuterat att driva saken vidare till JämO. Men Pernilla tvekar. Hon vill inte ställa till det för sambon som fortfarande jobbar kvar i företaget.
- Ombudsmannen sade att han inte kunde göra något. Vd var beredd att ta tvisten i AD om jag inte gick med på en uppgörelse med sex månaders lön.
Pernilla och de andra mammalediga sades upp på grund av arbetsbrist. Undantagen från turordningen gjordes med hänvisning till kompetensbrist, helt enligt lagen om anställningsskydd. Pernillas ersättare var civilingenjör och ansågs mer värd att satsa på. Urban Stacke, vd, är bestämd när han säger att mammaledigheten inte har något att göra med uppsägningarna.
- Det har inget samband alls. Det vore ju helt befängt. Det är tråkigt att det har tonats i den riktningen. Någon tyckte att det var ett köttben att bita i. Jag har inget alls emot att folk skaffar barn. Tvärtom, det är bra. Vi var tvungna att se över vilken kompetens vi behövde efter den tråkiga neddragningen, och då blev det så här.
Med fackets hjälp fick Pernilla Beiving en uppgörelse som innebär full lön i sex arbetsfria månader.
- Jag har gått med på uppgörelsen. Den var bättre än vad de andra fick som bara fick två månaders uppsägningslön. Nu får jag försöka ge mig på något annat. Jag ska studera i höst, vi får se vad det blir.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.