Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

"Kaffe underlättar fackligt arbete"

Kaffet har blivit dyrare. Orsaken är bland annat dåligt väder i Brasilien. Men dyrare kaffepriser får inte svenskarna att dricka mindre kaffe.
David Österberg Publicerad
Skummad mjölk hälls upp i kaffekopp.
Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna. Foto: Anders Wiklund/TT

Priset på kaffe har stigit kraftigt det senaste året. De senaste tolv månaderna har kaffepriset ökat med ungefär 30 procent, enligt Statistiska Centralbyrån. Orsaken är främst förra årets dåliga väder i Brasilien. Odlarna drabbades först av torka och sedan av frost. Andra orsaker är ökade fraktkostnader som en följd av pandemin och en försvagad kronkurs gentemot dollarn.

Dricker näst mest kaffe i världen

Men den som tror att de ökade kaffepriserna får oss att dricka mindre kaffe tror fel. Under de senaste decennierna har priset på kaffe svängt kraftigt. Trots det har konsumtionen legat stadigt på runt tre koppar kaffe per person och dag. Svenskar dricker näst mest kaffe i världen, slagna endast av finländarna.

Mycket kaffe på jobbet

En hel del av vår kaffekonsumtion sker på jobbet. Och det finns flera fördelar med att dricka kaffe när vi ska prestera. Koffein minskar tröttheten, ökar den fysiska prestationsförmågan och den mentala vakenheten. Det finns också flera forskningsstudier som visar att den som dricker mycket kaffe har lägre risk att få diabetes.

Och som om det inte vore nog: kaffe underlättar också fackligt arbete. I alla fall om man ska tro Kollegas enkät bland några av Unionens förtroendevalda (se nedan).

Kaffeenkät 

  1. Hur många koppar kaffe dricker du under en arbetsdag?
  2. Går det fackliga arbetet lättare med en kopp kaffe eller två?
  3. Dricker du mer eller mindre kaffe när du jobbar hemifrån?
  4. Får högre kaffepriser dig att dricka mindre kaffe?
     

Martin Fridehjelm, klubbordförande Kemira Kemi

Martin Fridehjelm

1. Ungefär 6-7 koppar.

2. Det underlättar definitivt.

3. Ungefär lika mycket. Men är ibland dålig på att unna mig en kaffepaus när jag jobbar hemifrån.

4. Kaffe går inte att prioritera bort på grund av priset. Men det ska vara nybryggt kaffe, annars står jag hellre över.

 

Janette Leinonen, klubbstyrelsen AFRY

Janette Leinonen

1. Oj oj oj, nånstans mellan fem och tio blir det totalt på en dag, varav de två första hemma och resten på arbetsplatsen.

2. Allting går lättare med en kopp kaffe!

3. Nej, det har varit ungefär samma dagliga dos.

4. Nej, min smärttröskel på kaffepriset är ännu inte nådd. Tack och lov, hahaha.

 

 Erik Svedén, klubbordförande Jula

Erik Svedén

1. Tre.

2. Ja.

3. Mer (gör en termos på morgonen).

4. Nej.

 

 

Patrik Wågström, klubbordförande BAE Systems

Patrik Wågström

1. Det blir nog uppåt fem koppar.

2. Absolut!

3. Det blir nog ungefär lika mycket.

4. Nej, det gör det inte.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.