Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Ledarskapskurs ger inte bättre chefer

Många chefer går på kurs för att bli bättre ledare. Men nu ifrågasätter forskare nyttan och menar att det saknas bevis för att ledarskapskurser ökar chefens kompetens.
Publicerad
Shutterstock
Att gå på ledarskapskurs gör dig nödvändigtvis inte till en bättre chef. Shutterstock

Det är en vanlig uppfattning att chefer blir bättre ledare av att gå på kurs. Men enligt forskarna Gunilla Avby och Sofia Kjellström finns det inget som styrker tesen att utbildning är bästa sättet för chefer att stärka sin kompetens. De hänvisar också till den färska rapporten Läget för ledarna 2021 från Vårdanalys.

Men, det finns undantag: Kurser som integrerar lärometoder, använder hemläxor mellan kursdagarna och som för samman teori och praktik, kan ha en viss positiv effekt.

Men det finns också studier som visar att kurser kan ge cheferna en idealiserad bild av chefsrollen. Det kan till och med skada arbetsmiljön när chefen är tillbaka i verkligheten. I många fall används kurserna heller inte helt genomtänkt, utan mer som en sorts belöning till cheferna.

Det verkar finnas flera andra saker som är mer givande för chefer, resonerar forskarna, och hänvisar till en enkätundersökning bland tusen framstående ledare i hela världen: Utvecklande relationer och utmaningar. Därefter kommer svårigheter som man lärt sig av. Endast en mindre andel ledare nämner kurser eller så kallade självutvecklingsaktiviteter som äger rum på fritiden.

Mycket tyder på att ledarskapet växer i vardagens arbete. Att reflektera över hindren, ringa in problemets kärna och våga experimentera sig fram till en lösning är att utveckla ledarskapet.

– Nästa gång du hör en person efterfråga en kurs, fråga i stället vilken den största utmaningen hen stött på i veckan och hur ni kan hjälpas åt att lösa den, är Gunilla Avbys  och Sofia Kjellströms uppmaning.

Läs mer:

Ledaren: Chef – ta åt dig lagom av kritiken

10 datorspel som gör dig till en bättre chef 

 

Text: Per Cornell

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.